Blå mærker
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg får forholdsvis små blå mærker uden grund.
De er egentlig ikke rigtigt "blå mærker" og mere gule ligesom et blåt mærke lige før det forsvinder.
Kan der være nogen grund til det?

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Det er sundt at undre sig over hvad der sker med kroppen, og at være opmærksom på ændringer. Godt at du reagerer.
Når huden ændrer farven skyldes ofte ændringer i de lag, der ligger lige under huden . I den såkaldte "underhud". Når man får et rødt mærke i huden efter et slag, så skyldes det at blodet strømmer til og samler sig i underhuden. Efterhånden som tiden går, mister blodet sit ilt (der giver det den klare røde farve) og bliver mere blåt. Siden kan det så blive både gult, grønligt, gråt, sort. Nogle mærker gør ondt hele tiden, mens andre kun gør ondt når man rører ved dem.
Der er nogle tilstande der giver øget risiko for blå mærker eller blødning i underhuden. Det er f.eks hvis man har tendens til at være lidt vild, eller ikke lægger mærke til at man går og slår sig. Tumlen med venner/veninder, klatren, sport osv kan godt give blå mærker fordi man bliver ramt. Man kan også få mærker hvis man får medicin der virker blodfortyndende (noget som rigtig mange gamle mennesker får). Der er også nogle sjældne sygdomme i blodet, som kan gøre at størkning af blod går langsommere. Disse sygdomme er som regel arvelige, og kaldes "blødersygdomme".
For at kunne stille den rigtige diagnose, må en læge se dine mærker. Ofte vil en blodprøve eller en kort samtale være tilstrækkeligt for at udelukke om det drejer sig om en egentlig bløder-sygdom.
Jeg vil anbefale at du kontakter din læge, og at du evt forhører dig om der er andre i din familie, som har oplevet samme mærker.
Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh
David