Blandet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :-) Jeg har to spørgsmål, som jeg håber I vil at svare på. 1) I løbet af dette år har jeg været meget doven. Eller, jeg ved ikke om jeg er doven, eller om jeg bare er træt. Er nemlig træt hele tiden. Går til sport to gange om ugen, og ellers bruger jeg bare tiden på at hygge med familie/venner, være på computer/se tv og så en masse lektier! Men jeg orker simpelthen ingenting mere. Når jeg ikke orker noget, begynder jeg først at lave mine lektier om aftenen. Det betyder at jeg til hverdag sover MEGET sent. Mine forældre er også blevet sure over det, men det er bare blevet til en vane. Jeg sover hver dag (ca.) kl. 23:30 - 24:00, hvilket er meget sent. Når jeg fx kommer hjem fra skole spiser jeg, ser tv og så går tiden bare på at slappe af/sove. I weekenderne orker jeg ikke engang at lave mine lektier. Lørdag/søndag står jeg op kl. 12:00 (??), men senere om eftermiddagen er jeg stadigvæk træt. Jeg når jo ikke at lave mine ting, fordi jeg er så doven/træt hele tiden. Hvorfor er jeg så doven/træt, og hvad kan jeg gøre ved det? 2) Noget andet jeg hader, er når jeg får udflåd. Jeg får det flere gange om dagen, og det værste er at det næsten går igennem mine bukser! Det ligner nogle gange bare vand (altså ikke udflåd). Nogle gange går jeg med stramme bukser, men jeg er stoppet lidt med det, da det er meget ubehageligt. Jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med det? Men det er virkelig slemt. Nogle gange i skolen får jeg det, og de gange sidder jeg bare ned hele tiden. Ikke fordi man kan se noget bagfra (én gang kunne man dog), men jeg føler mig bare ikke tryg. Jeg kan nemlig mærke når jeg har fået det. Jeg skifter MINDST trusser to gange om dagen - nogle gange flere gange! Hvis jeg husker det, bruger jeg de tynde trusseindlæg, men jeg gider ikke gå med det hver dag. Hvorfor kommer der så meget udflåd? Er der noget jeg selv kan gøre, så jeg ikke får så meget udflåd? - Mange tak :O)

Svar:
Hej du,
Godt du skriver ind for det lyder som nogle ting, der generer dig rigtig tit.
Med hensyn til din træthed; Det kan skyldes rigtig mange ting.
- Selvfølgelig skal man være opmærksom på at mange mennesker oplever at de er mere trætte når det bliver vinter. Mørket og kulden kan gøre en mere træt.
- Så er det også helt normalt at unge i din alder, oplever at trænger til meget mere søvn end f.eks. voksne. Det skyldes blandt andet, at jeres krop er på overarbejde for at vokse, udvikle og følge med alle de hormoner, der er i jeres blodbane. Det skyldes også at der sker rigtig mange ting som teenager og mange tanker og følelser pisker rundt i kroppen. Man bruger meget energi på fx. at tænke på venner/veninder, kærlighed og alt det andet i livet. Og det trætter, når man samtidig skal klare skolen, familie og fritidsaktiviteter. Mange oplever at trætheden forsvinder mere og mere jo ældre de bliver.
Når du skriver, at du går i seng omkring midnats tid, så synes jeg også, det lyder rigtig sent, hvis du skal i skole næste dag. Så er der jo ikke noget at sige til, at du er træt. Hvis det er fordi du sidder sent og laver lektier, så synes jeg, du skal tvinge dig til at lave lektierne om eftermiddagen. For hvis du laver lektier til sent og kommer for sent i seng, så er du jo træt næste eftermiddag og kan igen ikke lave lektier. Så er det en dårlig cirkel, som du får svært ved at komme ud af. Derfor synes jeg, du skal bruge nogle uger på at vende vanerne. Sådan at du laver dine lektier om eftermiddagen og kommer i seng i ordentlig tid. Det er vigtigt at have nogle gode rytmer med søvnen for at være frisk om dagen.
- Det er rigtig godt, at du dyrker motion to gange om ugen. Det giver energi og kan være med til at gøre din krop træt om aftenen. Så sover du også bedre og er mere frisk om dagen.
- Til sidst vil jeg selvfølgelig også sige at træthed kan skyldes forskellige andre ting i kroppen. For eksempel kan lavt stofskifte gøre dig træt eller hvis du har en infektion man ikke har opdaget. Men det er usandsynligt i dit tilfælde. Hvis du har andre symptomer, som ikke er som de plejer, så synes jeg du skal tjekkes hos din læge.
Med hensyn til dit udflåd: Det er meget forskelligt hvor meget udflåd kvinder har. Nogle har rigtig meget, mens andre slet ikke oplever det. Men jeg må nu sige, at jeg synes det lyder af rigtig meget, det du beskriver. Også mere end hvad jeg synes er okay. Udfra din beskrivelse lyder det som om, det er meget tyndt og klart. Det vigtigste er selvfølgelig at udelukke om det kunne være en sygdom. Hvis man er syg i underlivet og der kommer udflåd, så lugter det underligt (måske lidt som fisk), har en underlig farve eller det gør meget ondt fra underlivet (som menstruations smerter, hvis du har prøvet det). Hvis det ikke lugter og ikke har en mærkelig farve, så er det ikke farligt. Men hvis du skal bruge trusseindlæg hver dag og skal skifte trusser flere gange om dagen, så synes jeg da, du skal tage ned til din læge. Hun/han kan lige kigge på det og se om der er noget de kan gøre for at gøre det mindre. Hvis du endnu ikke har fået din menstruation, kan det også være optakten til det.
Håber du kan bruge mit svar.
Venlige hilsner fra Line