Besvimede
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej... Undskyld at jeg skriver. Jeg har faktisk lige skrevet til "Når det gør ondt inderst inde", men så da jeg rejste mig bagefter så besvimede jeg. Det har jeg aldrig gjort før, så jeg blev ret bange. Nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre. Er der noget man skal gøre når man har besvimet? Jeg har lidt kvalme og sådan en blodsmag i munden (bløder ikke) og så er jeg ret svimmel og har det lidt som om jeg er ved at besvime igen. Hilsen Gråspurv

Svar:
Hej Gråspurv
Jeg kan godt forstå, du er blevet forskrækket over at besvime! Faldt du ned og slog dig? Var du helt "væk" eller sortnede det for dine øjne? Var du alene?
Det er helt normalt for unge at have lidt lavt blodtryk, og når det falder yderligere og lidt hurtigt(f.eks når du rejser dig hurtigt op) kan man blive svimmel, utilpads og måske besvime. Hvis man er ked af det og meget påvirket følelsesmæssigt, kan man også blive utilpas rent fysisk.
Hvis du ikke længere er utilpas, skal du ikke bekymre dig om besvimelsen, men jeg synes det ville være en god ide at gå til lægen, hvis du igen bliver utilpas/svimmel. Så vil du få målt dit blodtryk og evt også din blodprocent.
Med venlig hilsen Pia