Behåring

brevkassespørgsmål

Behåring

brevkassespørgsmål af
Den hårløse
18 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hej,

Jeg er en 18 årig dreng der oplver noget mærkligt ved min krop.

Jeg er næsten sikker på at jeg har ramt puberteten, som både kan ses fysiks og psykisk. Problemet er bare at jeg ingen kropsbehåring har! - Min penis er 10 cm slap og 18 i stiv tilstand og jeg kan producere spærm, men jeg har ingen behåring dernede, på benene, røven, maven, bryst, armhuler og ansigt... Ellers har jeg hår på hoved og øjnbryn som alle andre... Jeg har ikke turde sige det til nogen da jeg synes det er meget pinligt. Selv min kærste har spurgt flere gange ind til det eftersom hun ser mig nøgen når vi har sammenlege, men forklarer bare at jeg godt kan lide at være glat og derfor barbere mig... - Det samme fortæller jeg når jeg er til idræt i badet hvor alle drengene spørg ind til det... -Jeg har altid set op til dem fra min klasse, grundet deres kropsbehåring, og jeg er træt af at vente! - Og spørg derfor annonymt til råds herinde :(

På forhånd tak

Svar:

Hej

Jeg kan godt forstå, at det er blevet et problem for dig, at din kropsbehåring ikke følger med din alder.

Når du beskriver din penis er den jo fuldstændig normal og det lyder også til at den fungerer som den skal. Jeg kan heller ikke se at du skriver noget om at din stemme ikke er gået i overgang osv. Derfor lyder det umiddelbart som om du har en testosteronproduktion som er helt normal. Altså at du har mandlig kønshormon, og det virker.

Der findes mange former for hårtab eller manglende hårvækst. Nogen gange får man ar der hvor håret normalt sidder, andre gange udslæt eller eksem. Som det lyder på dig, er der ikke noget at se i de områder hvor håret ikke vokser. Det udelukker altså allerede rigtig mange årsager til manglende hår.

Du skriver at du har almindelig hovedhår og øjenbryn. Men derudover mangler du al kropsbehåring. Det er lidt atypisk, men der nogle forskellige hormonforstyrrelser, som kan påvirke hårvæksten. F.eks. hvis dit stofskifte er skævt eller dine binyrer ikke fungerer normalt. Oftest vil man også have andre symptomer på de sygdomme. Og derfor synes jeg heller ikke det er oplagt.

Men der er ingen tvivl om at det vil være en god ide at gå til lægen. Han/hun kan se om der vokser hår frem, eller om huden er helt uden hårvækst. I kan sammen kigge hele kroppen igennem og få klarlagt hvor der mangler hår. Samtidig kan du få taget nogle blodprøver, som måske kan forklare dit hårtab.

Håber du bliver klogere.

Venlige hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål