av av.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse! Jeg er lige begyndt at bruge tamponer, og jeg synes faktisk at det er vildt behageligt! MEN, når jeg skal hive en tampon ud, gør det heeeeelt vildt ondt, hvorfor, og hvad gør jeg? MVH. Anonymous.

Svar:
Hej Anonymous!
Det er smart med tamponer og behageligt man kan slippe for hygiejnebind, men det er træls for dig, at det gør så ondt at fjerne dem.
For det første kan det hjælpe dig, hvis du trækker i den rigtige retning. Den skal ikke trækkes lodret ned, men faktisk mere fremad. Du kan se på tegningen i tamponpakken, hvordan tamponen sidder inde i skeden, og så skal du trække i snoren, så den lettest kommer ud.
Det kan også være en hjælp, hvis du de første gange bruger de allermindste tamponer. Det kan godt være, at du så bliver nødt til at bruge trusseindlæg eller bind også, men det er lettere at trække en lille tampon ud end en stor, og så kan du øve dig lidt på den måde. Endelig er det rigtig vigtigt, at du slapper godt af i underlivet. Det kan måske hjælpe at samtidig med at du hiver i tamponsnoren, så prøv at "trykke lidt", når du lige som når man skal af med afføring, for så slapper man mest muligt af i underlivet.
Mange hilsner Christine