Ar efter cutting
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa! :) Jeg er en pige på 20 år som har nogle ret slemme ar på min overarm og underarm. På overarmen "gaber" de rigtig meget og er tydeligt lilla/hvide - på underarmen er de lange, tynde og hvide. Jeg snakkede med en læge for nogle år siden, inden jeg fik de ar jeg har på overamen og lægen sagde, at der desværre ikke var noget, at gøre ved dem, eftersom en eventuel plastik operation blot ville lave større ar... Nu har jeg så de her ar på min overarm som er væsentligt større og som har været meget dybere - og jeg vil i den forbindelse blot spørge om, om du kender noget til hvordan man kan mindste disse ar? Er der andet at gøre end en plastik operation? Det skal lige siges, at jeg ikke er cutter længere, og ikke har gjort det i snart 1 år! Jeg er Ernæring og sundhed studerene og har sørget for, at få ekstra A, B og C vitamin - samt jern og kalk, da der gerne skulle hjælpe huden til, at blive mere elastisk og heale hutigere - men eftersom de her ar er så gamle, er det tog vidst kørt. Så... Er der andet, at gøre end en plastik operation? Mvh Anja :)

Svar:
Hejsa Anja
Og vekommende i Cyberhus. Jeg synes, at det er rigtig flot, at du ikke har cuttet et år! Jeg synes virkelig også at du kan være stolt af dig selv over at være ernærings og sundhedsstudrende.
Jeg kan forestille mig, at du har haft en svær tid med cutteriet-så er det da bare ekstra flot, at du er nået så langt!!
Jeg kan godt forstå, at du er ked af dine ar. De må minde dig om en svær tid og det du kan sikkert heller ikke lade være med at spekulere på hvad andre tænker. Men du tænker sikkert mere over dem end andre gør. Angående de store ar på din overarm så vil de med tiden også blege af og blive lysere. Jeg ved at man ud over plastikKirurgi også kan laserbehandle ar.
Det vil nok ikke kunne få dem til at gå helt væk, men gøre dem mindre synlige. Huden kan dog efterfølgende være mere sart og skal beskyttes meget mod solen det første år. Der er mange forskellige metoder til laserbehandling af ar som du kan læse mere om på sundhedsguiden.dk og søge på ar i søgefeltet. Sådanne behandlinger laves på private kosmetiske klinikker og på nogle privathospitaler. Behandlingen er nok ikke helt billig.
Men du kan jo søge lidt på nettet på hvilke privathospitaler eller kosmetiske klinikker i nærheden af dig, der laver laserbehandling af ar og så ringe eller skrive til dem og høre deres mening omkring hvordan resultatet af behandlingen ville være på dine ar og hører til deres priser. Jeg tror desværre ikke at du kan regne med at de vil forsvinde helt, men det var jo heller ikke det du efterspurgte.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive til brevkassens igen. Hilsen Malene