Antibiotika, menstruation og kobberspiral

brevkassespørgsmål

Antibiotika, menstruation og kobberspiral

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

kære brevkasse

Jeg har været tre dage på antibiotika mod urinvejsinfektion og har ikke fået min menstruation endnu. Har en kobberspiral der har været reglmæssig de seneste 3 måneder. Men min menstruation er forsinket 1,5 uge, det plejer det aldrig..

Er kobberspiral 100% sikker også selvom jeg har været på antibiotika. Eller er det bare antibiotika der påvirker mine hormoner?

Mvh Nadja

Svar:

Hej du

Menstruationen kan påvirkes af flere forskellige ting, og en enkelt forsinket eller udeblevet menstruation er ikke noget man skal bekymre sig for.  Hvis der er mulighed for graviditet, bør man tage en graviditetstest - også selv og man har en kobberspiral. Antibiotika påvirker formentlig ikke kobberspiralens virkning. Hvorvidt antibiotika kan påvirke hormonerne og dermed menstruationscyklus er ikke noget, der vides med sikkerhed.

Jeg synes, ar du skal se tiden lidt an til en start. Hvis din menstruation ikke vender tilbage, bør du tage en graviditetstest,  hvis der kan være en risiko for at du er gravid.

Jeg håber svaret kan hjælpe dig. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål