Anoraksi
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!!! Jeg er en dreng på 14, som har tabt sig rigtig meget... Jeg vejer 46 kilo, og er 160 cm høj.. min læge siger at jeg er ca. 8 kilo undervægtig, og jeg skal spise mere ellers kan det får fatale følger... jeg har haft problemer med spisningen et stykke tid, og der kunne sktens gå en dag uden at jeg overhovedet fik noget at spise. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og er rigtig bange for at der ville ske noget dårligt med min krop (altså det der ikke allerede er sket). jeg har hørt noget om at hvis kroppen ikke får mad nok, an det begynde at æde sig selv op inde fra, er det rigtigt?!?!?! Kh. Den bekymrede anoreksier.

Svar:
Kære du,
Jeg er glad for at du skriver ind, for det at have svært ved at spise og holde sin vægt kan være en meget alvorlig ting. Så det er rigtig godt at du tager fat i problemet.
Vægttab, svært ved at spise og andre tegn er et udtryk for anoreksi, og for mig, lyder det som om, det er det du lider af. Det er vigtigt for mig, at vi først og fremmest er enige om, at anoreksi er en sygdom. Det betyder, at din tanker og følelser får dig til at spise mindre og tabe dig. Nogen gange kan hjernen også få dig til at føle, at din krop ser anderledes ud end hvad din mor for eksempel ser.
Men som alle andre sygdomme, så kan anoreksi også behandles.:) Det kommer jeg lige tilbage til om lidt.
Der udover er der selve det at være undervægtig. Når kroppen ikke får nok energi at arbejde med, vil den begynde at spare på energien og kun bruge det på de vigtigste ting. Det er for eksempel din hjerne, dit hjerte og dine nyrer. Det får al energien og i stedet bliver der sparet til sådan noget som dine muskler, din tarm og din hud. Det vil altså sige, at din krop ikke spiser sig selv op, men den vælger hvad energien skal bruges til, nu hvor der ikke er nok til hele kroppen. De organer, som ikke får nok energi, bliver så trætte og mindre stærke og de kan med tiden blive ødelagt, fordi de ikke kan vokse og arbejde.
Når man skal behandle anoreksi, er det vigtigt, at du langsomt tager på i vægt. Det er også rigtig vigtigt, at du har nogle professionelle voksne at snakke med. For som jeg skrev til dig, så handler anoreksi om tanker og følelser der siger du ikke skal spise og derfor kan det være næsten umuligt at bekæmpe sygdommen alene.
Jeg synes det er vigtigt at du tager tilbage til din læge og fortælle ham om det som du har skrevet til mig. Faktisk synes jeg du skal vise ham det du har skrevet til, fordi du forklarer det rigtig fint her. For når man skal behandles for anoreksi, så kan din læge nemlig henvise dig til nogle voknse som er igtig gode til at hjælpe unge, som står i din situation.
Et andet råd, jeg også synes du skal prøve af er, at kontakte LMS. Det er et tilbud til alle unge i Danmark, som har problemer med at tabe sig for meget og hvor følelser og tanker gør at de ikke kan spise så meget. De har både chat og telefoner, og du kan faktisk også besøge dem til en snak. De er rigtig søde og vil gerne hjælpe. Prøv at kigge forbi der..:)
Til sidst skal du også vide, at du kan chatte med en voksen her i Cyberhus. Det tror jeg også kunne være rart for dig, fordi de voksne der sidder der, ved også rigtig meget om hvordan det kan blive lettere for dig at spise og tage lidt mere på.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke.
Mange venlige hilsner fra Line