Angst og bumser
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Mit "problem" er, at jeg har mange bumser/uren hud. Det irriterer mig, når jeg ser alle de flotte piger på f.eks. facebook, der har babyhud og ingen bumser. Jeg ved godt man siger, at de fleste får bumser i teenagealderen, men jeg synes bare det går slemmest ud over mig, i forhold til andre jeg ser. Så er der selvfølgelig nogle der har akne, det har jeg ikke da det ikke er over hele mit hoved jeg har rødme eller hvad man kan kalde det, men jeg får mange små knopper man ligesom kan pille af. Så får jeg så en masse små ar i hovedet, fordi jeg er en pilfinger og ikke kan lade være med at pille dem væk, når de er tørre nok. Jeg har brugt alverdens produkter, Manhattan Clearface, Acnicyl etc., og nu prøver jeg så Proactive som jeg ved virkelig skulle være en bumsedræber, men det har ikke rigtig virket ind til videre, og jeg har nok brugt det en måned. Jeg vil ikke gå til lægen med det da det ikke er så alvorligt, det er nok bare "alvorligt" for mig, men det tærer på min selvtillid at jeg altid skal have bumser og ar i næsten hele ansigtet.
Jeg har en slags angst der gør, at jeg let kan komme til at svede, og det går også ud over mit ansigt. Altså at jeg kommer til at svede i mit ansigt. Mit spørgsmål er, om det kan være dérfor at jeg får så mange bumser - at jeg tit sveder i mit ansigt? Eller ér der bare nogen der udvikler flere bumser end andre, og det er der ikke rigtig noget at gøre ved? For jeg synes som sagt ikke, nogle produkter hjælper. Mit andet spørgsmål er, om I kender nogle gode dækkeprodukter til mit ansigt, for jeg synes uanset hvad at man kan se mine bumser, men sådan vil det måske altid være.
Tusind tak på forhånd, jeg håber I kan svare på mit spørgsmål, for det er noget, der virkelig nager mig.

Svar:
Kære dig
Tak for dine spørgsmål, det lyder, som om du har det rigtigt svært - som du skriver "det er alvorligt for dig og tærer på din selvtillid" - så er det bestemt også alvorligt nok for mig og for din læge, for sådan skal man ikke gå rundt og have det. Det er derfor rigtigt flot, at du spørger om hjælp :-)
Der er stor forskel på, hvor mange der får bumser og akne- men op til 80% oplever akne i større eller mindre grad, men der er meget stor forskel fra person til person.
Den rødme og knopperne du beskriver lyder, i læge-ører, meget som akne - særligt også når det giver ar. Rødmen tyder på, at der kan være en betændelsestilstand i huden.  Der findes flere forskellige produkter som din læge k.an udskrive til dig på recept og hvis det ikke virker efter et par måneder, kan lægen henvise dig til hudlæge. Svedtendensen er nok ikke den hele årsag, men kan forværre udbruddet.
Jeg tillader mig lige at sætte den tekst ind fra Lægehåndbogen som er lægernes opslagsværk på nettet. De mærkeligt ord skal du ikke spekulere over og de " psykosociale vanskeligheder" dækker bla. over selvtillid/selvværd og hvordan man har det blandt andre. Udfra det du skriver, kan du vist opfylde flere kriterier.
" Hvornår skal patienten henvises til hudlæge?
• Noduløs akne og akne conglobata
• Ardannende akne
• Akne som fører til eller ledsages af betydelige psykosociale vanskeligheder
• Dårlig behandlingsrespons
• Hvis det ikke er muligt at opnå et acceptabelt behandlingsresultat efter tre måneder, bør patienten henvises til hudlæge"
Mit bedste råd vil derfor være, at du får en tid ved din læge snarest muligt, så du kan komme igang med behandling og evt. blive henvist til hudlæge. Der er flere muligheder, både noget man smører på huden/vasker med og nogle piller. Hvis der kommer mange ar, kan hudlægen også henvise til noget der hedder laserbehandling, der kan fjerne arrene. Da du er blevet 16år behøver du ikke have dine forældre med og lægen har tavshedpligt, også overfor dine forældre. Derfor kan det blive mellem dig og lægen, ligesom du herinde er anonym.
Mens du venter på at behandlingen skal virke, kan det selvfølgeligt være nødvendigt med dækcreme. Det lyder som om, du har en meget følsom hud og derfor vil det allerbedste være at spørge i Matas, så du får den dækcreme der er bedst til lige din hud både i type og farve. Hvis det er meget grænseoverskridende og du hellere vil bestille på nettet så, er jeg personligt glad for cliniques produkter - en foundation og en mat pudder kan måske gøre en forskel en lille forskel, mens du venter på, at behandlingen virker.
Som du kan læse, er der altså flere ting, at gøre ved det, så det behøver ikke "altid at være sådan" - heldigvis :-)
Jeg håber meget, at du kan bruge mine råd og at behandlingen virker. Derudover, hvis du har problemer med angst, er det jo heller ikke noget man skal tumle med alene - det skal man også have hjælp til. Men en ting ad gangen.
Mange hilsner
Eva (der også kan være en pilfinger, hvis der er knopper/sår)