Akne??

brevkassespørgsmål

Akne??

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Jeg har de sidste par måneder døjet meget med min hud.. Plejede altid at have én bums i ny og næ, men de sidste par måneder har jeg haft mindst 4 af gangen omkring munden og hagen. Er det akne eller almindelige bumser? Jeg har været ved min læge og få nogle piller der hedder Erycin for en uge siden, men det har ikke hjulpet endnu, er det normalt? Er meget ked af min hud, og det går meget udover mit sociale, vil helst bare være alene derhjemme.. græder over det hver dag. Det er ikke til at holde ud, så vil bare have dem væk :'( hilsen en ulykkelig pige .

Svar:

Kære ulykkelige pige

Jeg kan godt forstå, at du er ked af din hud og at det ikke er nemt at være dig.

Akne er en meget bred betegnelse for de urenheder, hudormen og bumser, der typisk begynder i puberteten, desværre er der også nogle, hvor det bliver ved med at genere, selvom de egentligt er ovre puberteten. Akne, herunder bumser, er desværre helt normalt og selvom, det er hårdt, er det vigtigt at holde fast I at komme ud ad døren.

Det bedste du selv kan gøre er:

- Undgå fede cremer og olieholdig make-up i ansigtet og rense huden dagligt med mild sæbe.

- Undgå at prikke/pille i bumserne, kan du ikke lade være, er det vigtigt er fingre og negle er nyvaskede/sprittede og at du efterfølgende renser området for at undgå smittespredning og at der kommer nye bakterier i bumsen/såret.

- Hvis du tager p-piller, så tjek lige om du har skiftet mærke indenfor de sidste par måneder, det kan sagtens gøre en forskel.

Medicinsk tablet behandling, som fx Erycin, skal ofte være langvarig og der kan indimellem gå måneder før det virker. Det kan være relevant med lokalbehandling, til at smøre på, det fåes via lægen. Formenteligt vil en kombination være det bedste.

Jeg vil råde dig til at læse følgende link akne, men vær' opmærksom på, at billederne af svær akne er lidt voldsomme. Teksten er skrevet af en overlæge i hudsygdommen.  Derudover er vejledningen på apotek.dk også rigtigt god og let læselig.

Hvis du har menstruationforstyrrelser (meget uregelmæssig og meget vekslende blødningsmængde) og også har problemer med meget hårvækst, vil jeg anbefale du bliver udredt for cyster på æggestokkene og hormon-ubalance (PCOS, polycystisk ovariesyndrom).

Jeg håber, at du har fundet lidt svar på dine spørgsmål. Akne er for mange meget hæmmende i social sammenhæng og desværre også meget normalt. Når du ser dig i spejlet, så husk at se på, det du er god til, sæt det i fokus og se det i spejlet i stedet for bumserne. Og så selvfølgeligt har du mere med i bagagen, der påvirker selvværdet negativt er det meget vigtigt, at du selvfølgeligt også får hjælp til det.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål