ADD
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, jeg har været sammen med min kæreste i 2½ måned, og han har ADD, det har jeg vidst i lang tid nu. men når jeg spørger ham hvad det er, og hvordan det er at have ADD, så har han svært ved at forklare det, det eneste han har sagt til mig det er at han har svært ved at koncentrere sig, og noget med indtryk... at det kan føles som en 20 sporet motorvej, men jeg forstår ikke helt hva han mener og han ved ikke hvordan han skal forklare mig det. - han er ikke hyperaktiv som adhd, kun når han har slemt indre uro, som han siger... - andet end at jeg har set en folder om hvad man kan have svært ved og sådan så ved jeg ikke så meget om det... men jeg tænkte på om i kunne uddybe det og hvis i kan sige hvordan det føles og hvad jeg måske skal være opmærksom på? jeg elsker ham og vil gerne prøve at forstå det. Hilsen Line

Svar:
Kære Line
Allerførst vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du prøver at sætte dig ind i, hvad ADHD/ADD er. Det er nemlig super vigtigt, at pårørende (som du jo er), er inde i det. Det at en kæreste har en vis forståelse for, hvad det er man i det daglige går og kæmper med, er guld værd. Så jeg vil gerne give dig et ordentlig klap på skulderen for, at du har viljen og bruger tid og energi på at sætte dig ind i det!
ADHD og ADD er i samme boldgade. Mange fagpersoner bruger ikke betegnelsen ADD. ADHD er en forkortelse af Attention Deficit Hyperactivity Disorder (dvs manglende opmærksomhed og hyperaktivitet) mens ADD er Attention Deficit Disorder, dvs uden det hyperaktive. Når din kæreste har fået diagnosen ADD, har man vurderet, at hyperaktivitet ikke er til stede hos ham, eller i hvertfald ikke i en grad der er dominerende. Så ADD er ADHD uden hyperaktiviteten.
Som så mange andre tilstande er der stor forskel på, hvor generende tilstanden er for én selv og omgivelserne. Den manglende opmærksomhed vil gøre, at man kan have svært ved at have en samtale med andre i længere tid af gangen, der skal heller ikke så meget til, før man bliver distraheret. Man kan virke lidt fjern og virke til at være lidt af en dagdrømmer eller måske hurtigt blive forvirret. Når din kæreste snakker om, at det er som om, han kører på en 20-sporet motorvej, så tror jeg, at det han mener er, at han holder øje med alt muligt andet, end det han egentlig skal koncentrere sig om. Hvis han sidder og snakker med dig, bruger hans hjerne ikke kun energi på at forstå og responderer på det du siger, den bruger også energi på eksempelvis at registrere en ubetydelig lyd fra et andet rum, blade der falder af træerne udenfor, eller en lille plet du måske har på din trøje. Han har svært ved bare at lukke det ude. Han kan måske komme til at virke som om, han er ligeglad med, hvad du siger, selvom han slet ikke er det.
Når man har ADD/ADHD og skal lave en opgave (feks i skolen), kommer man måske til at lave nogle simple fejl, fordi man har svært ved at fastholde koncentrationen. Det er ikke fordi, man er dum. Det kan også være, at man ligner et værre rodehoved, fordi mange af ens ting bliver væk fra en. Man kan også virke lidt glemsom.
Nogle med ADD/ADHD kan også være impulsive. Så kan det være, at man nogle gange svarer før et spørgsmål er afsluttet, man kan have svært ved at vente på, at det bliver éns tur, og det kan være at man taler rigtig meget, selvom situationen er til, at man ikke skal sige så meget. Du kan måske forestille dig, at andre godt kan blive lidt irriteret på én, hvis man opfører sig sådan.
Se, jeg kunne skrive meget mere om ADD/ADHD end jeg har gjort her, men jeg vil i stedet anbefale, at du besøger ADHD´s hjemmeside på www.adhd.dk. Der står mere om tilstanden.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Hilsen Kathrine