7. dagen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Har ved en fejl taget hul på anden runde p-piller på 7.dagen istedet for 8. Dagen
Er jeg så ikke beskyttet? Eller har jeg bare rykket min næste mentruartionsperiode en dag og er stadig beskyttet?
Tak på forhånd

Svar:
Hej med dig
Jeg går ud fra, at du tager helt almindelige p-piller. Dem, hvor man normalt tager 1 pille hver dag i 21 dage og derefter holder 7 dages pause, hvor man får menstruationslignende blødning.
Du er ved en fejl startet på en ny runde 1 dag for tidligt, så pause er en dag kortere. Du er beskyttet mod graviditet i den næste runde og kan forvente den menstruationslignende blødning i p-pillepausen.
Det er specielt, hvis man holder pause i over 7 dage i p-pillepausen, eller hvis der går mere end 36 timer mellem to p-piller, at beskyttelsen er usikker, og i så fald skal du snakke med din læge om beskyttelse. Disse regler gælder, hvis du får helt almindelige p-piller.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
vh. Jens