Splittet mellem min kæreste og en anden
brevkassespørgsmål af
Laerke
20 år
Hej Cyberhus Jeg har virkelig brug for jeres hjælp, for står i en situation hvor mit hjerte er splittet mellem min kæreste og en anden, vi kalder ham Jens. Jeg er 20 og har været sammen med min kæreste i 16 måneder. Han er simpelthen den sødeste og bedste kæreste man kunne ønske sig. Vi snakker om alt, han viser min omsorg på et helt nyt plan og jeg kan virkelig mærke hvor højt han elsker mig. Men i min studenter tid mødte jeg Jens og der opstod en voldsom kemi mellem os. Jeg prøvede at holde lidt igen, men det føltes som en umulig opgave for min tiltrækning til ham var bare så stor. Det har medført at jeg har flirtet en del med ham. Vi har ikke kysset eller noget, men vi har har nogle seriøse øjenkontakter og en masse meget flirtede samtaler. Jeg tænker på han hele tiden og har inderst inde bare lyst til at tage hans ansigt og flå alt tøjet af ham. Alle disse følelser har gjort at jeg er blevet itvivl om min kæreste er den rigtige for mig? Jeg vil gerne blive sammen med min kæreste, men jeg vil så gerne kysse og bolle med Jens - det bare ikke en mulighed. Den eneste mulighed jeg ser er at slå op, men jeg ved det vil gøre min kæreste så sønder knust og ødelægge ham fuldstændig, plus vi arbejder samme sted så det skidt hvis vi slår op? Lidt ekstra viden så gik der nogle måneder hvor jeg ikke så Jens men igår mødte jeg ham igen og den samme følelse kom tilbage med det samme. Mig og Jens skriver ikke sammen både fordi han mener det farligt og fordi jeg synes det vil gøre min situation og følelser være. Jens har de samme følelser som mig det var vi snakket om, vi vil bare ikke gøre noget pga min kæreste. Mig og min kæreste har snakket om at flytte sammen om 2 år og jeg kan godt se en fremtid med ham. Men det kan jeg også med Jens Så jeg har brug for hjælp til at vide om jeg skal blive sammen eller slå op med min kæreste?

Svar:
Hej Laerke
Det er frygteligt at stå i en situation, hvor hjertet er splittet mellem to mennesker. Det er mildt sagt en følelsesmæssig udfordring, der kræver grundig overvejelse. Jeg kan ikke sige hvad der er rigtig at gøre, men jeg vil gerne dele mine tanker om, hvad du måske kan tage med i dine overvejelser.
Du siger at du på den ene side, kan se en fremtid med din kæreste, og samtidig er voldsomt tiltrukket af Jens. Måske skal du tage de to ud af ligningen, og u stedet kigge på hvad det er for en slags relation der er vigtigst. Det kendte, som du føler kan være "the one" eller den eksplosive kemi, som til gengæld ikke er efterprøvet, så det er svært at sige, hvad det kunne være? Nogle ville måske tænke at det er enkelt, for hvis din kæreste er den rigtige, så skal du selvfølgelig gå med ham. Men er han den rigtige, på netop det her tidspunkt i dit liv? Måske er du et sted i dit liv, hvor det er kemien, og eventyret i oplevelsen, der er det rigtige for dig?
Jeg bider mærke i, at du skriver at din kæreste er den bedste man kunne tænke sig, og at han elsker dig højt. Gad vide om han er den bedste som du kan forestille dig, og gad vide om du elsker ham? Nogle gange kan man blive forelsket eller elsket i tanken om et vidunderligt forhold, uden at ens forhold egentlig er det. På samme måde kan man også fokusere så meget på den her mystiske og vidunderlige kemi, at man kan få følelsen til at vokse, uden egentlig at vide om den kan bære i virkeligheden. Jeg tænker at de fleste kender til det her med pludselig at støde på et menneske, som de bliver dybt fascineret af, eller forelsket i. Men det betyder ikke nødvendigvis at man skal handle på følelsen, for måske er den kun vidunderlig, så længe det forbliver en tanke eller en fantasi.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil tage hensyn til din kæreste, men du er nødt til at prioritere dine egne følelser og trivsel. Dette indebærer at træffe beslutninger, der er bedst for dig,.også selvom det desværre kan såre din kæreste. Prøv og tænk alternativet ud. Hvis din kæreste altid ville elske dig dybt og inderligt, og blive knust hvis det ikke skulle være jer. Og du så finder ud af at du slet ikke elsker ham, eller ønsker en fremtid med ham. Ville det give mening at blive sammen, for at skåne ham? Det tænker jeg ikke det gør. Ved at følge dit hjerte, er du mest fair overfor dig selv, og overfor din kæreste. Måske kan det føre til hjertesorg lige nu. Men hvis du ikke elsker ham, og føler for ham, som du troede, er det måske bedre at sætte ham fri, frem for at blive i noget som alligevel ikke er det rigtige.
Når det så er sagt, så er det jo også helt naturligt at blive usikker på sine følelser. Det sker mange gange gennem et langt forhold. Tvivl behøver ikke betyde at det er forkert. Tvivl er menneskeligt og noget alle mennesker har med sig gennem livet, og det gælder også i de fleste forhold. Hvis man bliver fascineret af et andet menneske, kan man nemt blive i tvivl om det man allerede har, er det helt rigtige. Og her er det så man må overveje, om det man kan skal give slip på er for dyrbart til at miste, i forhold til det man får ved at forfølge eventyret. Nogle gange er det prisen værd. Andre gange er det ikke. Jeg ved ikke om det er for dig.
Du virker meget afklaret om at du ikke kan have din kæreste og bolle med Jens samtidig, og er du selvfølgelig nødt til at træffe et valg. Jeg ved godt at jeg mest bidrager med flere tanker, men håber alligevel at mine de blandede perspektiver kan hjælpe dig videre i arbejdet med at træffe den bedste beslutning for dig.
Mange hilsner Pedro