spiser hele tiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej
Jeg er en pige på 16 år, jeg spiser hele tiden, er for nylig flyttet tilbage til sjælland og begyndte og spise voldsomt efter nogle dage.
Hvad kan jeg gøre.
P.s det er kun fed mad og usunde sager jeg spiser og drkker en masse kaffe jeg hader normalt kaffe?
meget forvirret pige.

Svar:
Kære pige 16 år.
Tak for din mail(s) - jeg tænker at de begge er fra dig - ellers må du lige skrive retur!
Du skriver at du spiser hele tiden og i den første mail - kommer du selv med forklaringen. Nemlig at din kæreste er død. Jeg tænker at det er så stort et savn for dig, at du ikke kan rumme den p.t. og derfor bruger mad til at undgå at mærke din sorg og savn.
Det jeg allerbedst kan råde dig til, er at tale med en eller flere om din sorg. Måske findes der en sorggruppe i den by/i dit område hvor du kan få støtte til at bearbejde din sorg.
Hvis det skal have en varig effekt og du ikke skal ryge tilbage i et spisemønster som du har nu, skal problemet nemlig løses der hvor det er opstået og ikke via en spisemetode el. lign.
Din trang til usundt og kaffe tænker jeg som en slags kompensation for ikke at mærke de negative følelser, som f.eks. vrede (over at blive ladt tilbage). Du kommer derved til at vende vreden mod dig selv i form af selvdestruktiv adfærd.
Jeg håber virkelig at du snarest finder hjælp til at få løst op for dine følelser.
De bedste hilsner
Else Marie