Spiseforstyrrelse???

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse???

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg går i 9.klasse, jeg har problemer med at have for høje forventningerne til mig selv hvad angår karakterer.

Jeg er 156 cm høj og vejer 39 kg, hvilket jo er en fin vægt, men alligevel lav på bmi-skalaen. Alligevel er jeg begyndt at holde styr på hvor mange kalorier jeg indtager om dagen, da jeg gerne vil tabe mig, ved ikke helt hvorfor, måske fordi jeg gerne vil have det bedre med mig selv. Er det normalt at have det sådan?

Håber i kan hjælpe mig

Svar:

Kære Pige!

Tak fordi du skriver herind. Jeg ved, at der er andre unge, der lige pludselig begynder at styre deres madindtag uden de egentlig ved hvorfor. Sejt du fortæller det højt. Du er måske klar over det egentlig ikke er så fedt, at vurdere alt hvad man spiser. Det at spise er forbundet med nydelse, men hvis du styrer alt, hvad du spiser forsvinder nydelsen.

Du har en fin vægt. Og det er helt normalt at have tanker om gerne at være tyndere og have det bedre med sig selv. Der er bare mange måder at handle på disse tanker. Jeg tror på, at tankerne kan du ikke flytte. Men du kan flytte dit fokus, så du istedet gør noget andet. Du er helt bevidst om, at det er dine høje forventninger til dig selv, der spænder ben. Tænk dig uden dine forventninger ville du måske ikke nå så langt som du gør. De skal bare tøjles lidt. Hvordan gør du det? Ja, motion/ en motionsform du brænder for kan for mange være meget livgivende. Det kan også være noget andet du brænder for, som du går helt ind i, så det bliver som en leg.

Hvis trangen til at styrer kalorierne bliver ved vil jeg anbefale dig at kontakte landsforeningen mod spiseforsyrrelser og selvskade. De har chat, tlf og mail kontakt. Jeg tror ikke du har en spiseforstyrrelse, men de kan hjælpe dig uanset problemets størrelset. Det er vigtigt at mad er en glæde.

Ønsker dig god vind.

Hilsen Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål