spiseforstyrelse
brevkassespørgsmål af
sofie
14 år
har jeg spiseforstyrelse? jeg spiser ikke særligt meget , til morgenmad spiser jeg ikke jeg tager det med når jeg går i skole og så smider jeg det i skraldespanden, til middag spiser jeg ikke noget nogle gange spiser jeg lidt andre gange spiser jeg ikke spiser nok frokost 1 gang om ugen og aftenen spiser jeg ikke hvis jeg spiser ude ved nogle venner spiser jeg ikke og jeg spiser ude ved venner 4 gange om ugen tak på forhånd hvis du ville hjælpe mig!! jeg kaster også nogle gange op

Svar:
Kære Sofie,
Tak for dit brev! Ud fra det du skriver, kan jeg godt forstå, at du kan blive i tvivl om, om du har en spiseforstyrrelse. Derfor er det også virkelig godt, at du skriver her, så du kan få nogle råd og noget vejledning til, hvad du kan gøre.
Hvorvidt du har en spiseforstyrrelse er umiddelbart svært at sige, men du har fuldstændig ret i, at dit spisemønster og dine spisevaner ligger noget uden for normalområdet. Der findes mange former for spiseforstyrrelser, hvor de to mest kendte er anoreksi og bulimi.
Mennesker, der lider af anoreksi, lader være med at spise og dyrker overdreven motion, fordi de er bange for at tage på. De har ofte et forvrænget billede af deres krop og har et ønske om, at blive tyndere og tyndere. De har et stort behov for kontrol, og ved at kontrollere mad, motion og vægt føler de, at de kan genvinde noget af den kontrol, de ellers savner i deres liv.
Mennesker, der lider af bulimi, er ikke som sådan fokuserede på at blive tynde, men er derimod bange for at tage på. Det mest kendetegnende for bulimi er, at de mennesker, der lider af det, overspiser og derefter har et behov for at rense ud, ved fx at gå ud og kaste det hele op igen.
Du skriver, at du stort set ikke spiser noget, og at du også kaster op nogen gange. Derfor kan jeg godt forstå, at du tænker, om du måske har en spiseforstyrrelse. Ud fra den måde du skriver det på tolker jeg, at dine episoder med opkast er en spontan reaktion fra din krop, og ikke noget du selv fremkalder. Derfor tænker jeg også, at det at du kaster op, ikke nødvendigvis er et tegn på en spiseforstyrrelse. Opkast kan også komme netop fordi du ikke spiser. Når kroppen ikke har noget mad i maven at arbejde med, så kan det godt give kvalme og gøre, at man kaster op. Derfor tænker jeg mere, at det at du kaster op, er en bivirkning af, at du ikke spiser, mere end det er et tegn på en egentlig spiseforstyrrelse.
Der kan være mange grunde til, at man ikke har lyst til at spise. Nogle har ikke lyst, fordi de er triste eller ensomme. Nogle har ikke lyst, fordi de er kede af det. Nogle har ikke lyst, fordi de er stressede. Nogle har ikke lyst, fordi de er bange for at tage på eller fordi de gerne vil være tynde. Nogle har ikke lyst af helt femte årsager. Uanset hvad der ligger til grund, er det vigtigt at reagere på det, når man opdager et ens spisevaner har ændret sig. Præcis ligesom du har gjort.
Jeg kan desværre ikke svare klokkeklart på, om du har en spiseforstyrrelse. Men jeg er enig med dig i, at dit spisemønster og dine spisevaner er bekymrende. Derfor synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det, så de ved hvordan du har det og hvad du kæmper med. Og jeg synes også, at du skal blive undersøgt ved lægen. Lægen er nemlig den bedste til at vurdere, hvorvidt du har en spiseforstyrrelse eller er i risiko for at udvikle en, og kan samtidig fortælle, hvad der er det bedste for dig, at gøre.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner,
Stine