spiseforstyrelse

brevkassespørgsmål

spiseforstyrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej

jeg har skrevet ind så mange gange om min vægt og tror at jeg har en lille Spiseforstyrelse hvis man kan sige det !?!

Jeg spiser ikke rigtig noget (kun aftensmad da min far lige er begyndt og lav mad og vil gerne støtte ham i det !) Men Jeg går hele dagen og spiser kun meget lidt hvis jeg overhovedet spiser noget, min mor siger at man kan tabe sig kun ved at dyrke motion hvilket jeg ikke ved og er sandt er det, det ? er jeg ikke mega tyk hvis jeg vejer 55 og er 160 ?

Bliver ikke ked af det hvis du siger at jeg skal tabe mig da jeg er van til at folk siger det ! Men Skal jeg ? Og så mit sidste spørsmål: Hvordan kan man hurtigst muligt tabe 35 Kg ? (helst ikke noget med frugt og grønt da jeg ikke kan li så meget) Kh L..

Svar:

Kære pige 12½.

Tak for din henvendelse.

Jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge du stiller dem.

1- ja man kan sagtens tabe sig ved at motionere mere - og det er den bedste måde at tabe sig på.

Men ikke den eneste - for ved at spise mindre og spise magre fødevarer og undgå det hvide brød, sodavand og slik kan man også tabe sig.

Og så er det vigtigt at spise til de 3 hovedmåltider - også for dem der vil tabe sig. At sulte sig er det værst tænkelige for krop og sind.

2 - Nej du kan ikke være megatyk med de mål du opgiver. Hvis du ofte hører at folk opfordrer dig til at tabe dig, tænker jeg at din krop de næste år vil udvikle sig og du vil få en helt anden korpsfornemmelse OG hvis du så også er opmærksom på at bevæge dig hver dag, vil du med tiden få andre tilbagemeldinger - tror jeg.

3 - Jeg kan ikke svare dig på hvordan du hurtigst kan tabe dig 35 kg - for det er slet ikke aktuelt for dig.

Hvis du tænker at du hurtigst muligt vil tabe dig så meget, er der grund til at du fortæller dine forældre hvordan du har det og at du får hjælp til at kontakte din læge, for det er "en spiseforstyrret tankegang".

Håber at du får hjælp til at komme ind bag din utilfredshed med din vægt. Brug også gerne vores chat her på Cyberhus som har åben mandag - torsdag fra kl. 15 - 19 - her kan du chatte anonymt med en rådgiver.

De bedste hilsner
Else Marie