Spiral og mensturation

brevkassespørgsmål

Spiral og mensturation

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej, jeg har før været gravid og fik abort, jeg valgte derfor at få sat en hormonspiral op.... men nu sidder jeg her og venter på min menstruation, ved ikke hvordan man kontrollere om spiralen stadig sidder fast, hvor skal man mærke og hvordan føles det.... jeg er virkelig bange for graviditet igen....

Svar:

Hej,

En hormonspiral er en yderst sikker prævention mod graviditet. Risikoen for at du er gravid er derfor minimal, men hvis du er meget bange, synes jeg at du skal tage en graviditetstest for at få det endeligt afklaret.

En hormonspiral kan typisk ikke mærkes, når først den er anlagt. Den forkorter eller mindsker blødningerne - og for nogle forsvinder blødningerne helt - mens de har spiral. Det er helt normalt.

Afhægngigt af type, så kan en hormonspiral holde i 3-5 år. Jeg vil anbefale at du tager kontakt til den læge, som har anlagt den, så du evt kan få afklaring på yderligere spørgsmål, og han/hun vil kunne kontrollere at spiralen sidder korrekt ved en gynækologisk undersøgelse.

Mvh
Niclas, Læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål