Sperm
brevkassespørgsmål af
Marcus
15 år
Hej jeg er lige blevet 15 år, og min stemme gik i overgang for 2 år siden jeg har fået overskæg, hår under armene og hår på dilleren. Jeg har bare et problem. Jeg kan ikke sperme. Jeg vil så bare gerne vide om det er normalt at man ikke kan som 15 årig, nogle år after at man er kommet i pupertet

Svar:
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at du gør dig en masse tanker om, hvorvidt det er normalt. Jeg lover dig, at rigtig mange andre på din alder helt sikkert går med samme tanker. I teenage årene sker der en helt masse med kroppen, den udvikler sig en masse, og derfor tænker man selvfølgelig også en masse over, hvad der er normalt og hvad der ikke er.
De fleste drenge får deres første udløsning mellem 13 og 15 år, derfor er det altså heller ikke helt unormalt, at du ikke har spermet endnu. Oftest er det kun et problem, hvis man har været vant til at kunne få udløsning og så pludselig ikke kan mere. Manglende udløsning kan også have noget at gøre med medicin eller sygdom, men lige for nu, tænker jeg mere at det for dig handler om alder. Jeg er sikker på, at det sker lige om lidt, så ro på og giv det lidt tid.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Du kan læse mere om udløsning her og her
Sophie