Spørgsmål

brevkassespørgsmål

Spørgsmål

brevkassespørgsmål af
Casper
19 år
Oprettet 4 år 5 dage siden

Må man gerne have sex med en der er 16 år? jeg er selv 19 år?

Svar:

Hey Casper

Det helt korte svar er ja. Så længe I er enige om at have sex naturligvis.

Det lidt mere nuancerede svar er; Ja, det må en 19-årig gerne med mindre du er lærer, underviser, træner eller et andet lignende forhold til den 16-årige. Hvis du eksempelvis er underviser eller træner for den her pige, skal hun være 18 år, før du lovligt kan have sex med hende. Det skyldes at man vil sikre at man som voksen ikke må kunne bruge en særlig magtposition, som man eksempelvis kan have overfor en ung, som man er træner for,  til at opnå sex med en ung mellem 15-17 år.

Mange hilsner

Lasse

Lasses billede
Lasse fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål