Wartner dur ikke...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg har virkelig et problem med mine fodvorter. De vil bare ikke væk. Jeg startede med at bruge noget fra mærket "Wartner", som frøs dem, men der forsvandt kun 3 eller sådan noget. Derefter brugte jeg sådan en pen, også fra "Wartner", hvor man skulle smøre sådan noget på, så huden nærmest døde og derefter faldt af. Men det hjalp da slet ikke...Hvad fa'en gør jeg!? Det er et virkelig træls problem, og det smitter. Hvad kan jeg gøre for at det ikke smitter (har hørt noget med at man kan smøre neglelak på...virker det?) og hvordan kan jeg få dem væk!?!?! K.G.

Svar:
Kære K.G.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du bliver frustreret. Fodvorter er ganske irriterende og desværre også vildt almindeligt.
Fodvorter kommer fordi man har en vortevirus i blodet. Denne virus har næsten alle mennesker i blodet, men ikke alle får vorter. Vortevirus er i selve vorten og kan smitte ved berøring af vorten og ved at man går med bare tæer samme steder som andre. Vorter forsvinder faktisk af sig selv, men der kan gå op til 2 år og derfor prøver man tit at fjerne dem.
Hos ens egen læge kan man få hjælp til at få dem fjernet - enten i lægehuset eller med en henvisning til en hudlæge. Specielt hvis man har mange fodvorter kan det være godt at få en hudlæge til at behandle dem. De bliver frosset eller ætset hos lægen, men forskellen er at de har udstyr, som kan blive mere koldt end det du kan købe på apoteket - og derfor virker det bedre. Når man er under behandling skal man også selv skrabe vorterne et par gange om ugen for at få dem helt væk. Måske skal der mere end et besøg hos lægen til. før de forsvinder helt.
Det er rigtigt, at man kan lakere dem med klar neglelak for at nedsætte risikoen for smitte. Og så kan man tage sandaler på i baderummet på skolen og i svømmehallen for at undgå man smitter andre.
Jeg håber, at du kommer af med dine fodvorter snart - måske med hjælp fra din læge.
Mange hilsner
GryJ