Vorte som ikke vil forsvinde

brevkassespørgsmål

Vorte som ikke vil forsvinde

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 3 uger siden

hej. Jeg har en stor hvid fodvorte. Uden sorte pletter som viser den er i live? Mit problem er at jeg har haft den i lidt over 2 år.. og den er stadig stor og vil ikke gå væk... den er krid hvid, og går lidt indad.. HVORNÅR går den væk? Jeg har ikke fortalt nogle om den, pga jeg flovet mig

jeg har en lille lys fingervorte som har 1-2 meget små sorte pletter som jeg mener betyder at den er i live. Jeg tager nogle gange en negleklipper og "prøver" at klippe røderne fra hinanden eller bare at prøve at dræbe vorten. Det begynder som relt at bløde. Så jeg tager et stramt plaster på, for at kvæle vorten.. har plasteret på i 1-2 dage. men når jeg tager det af, er vorten sig selv igen, altså blevet normal størrelse, og er blevet lys igen.. altså at den STADIG er i live. HVORDAN og HVORNÅR går den væk??? Har haft den i mange måneder nu

Svar:

Hej med dig

Det var da også irriterende, hvis du har en fod-og en fingervorte.  Det kan dog behandles, og det kunne godt lyde som vorter, du har.  Det er klassisk, at de er flade på fødderne.

Selvom vorter er helt fredelige er de irriterende, og de kan også være rigtig svære at få bugt med. Punkt 1 er dog, at du skal være sikker på, at det er en vorte -så du må måske spørge din mor, far/ veninde eller læge. Der findes meget forskellig behandling, men det klassiske er, at man skærer/fryser vorten væk - dette sker hos lægen. Så kan man også købe forskelligt håndkøbsmedicin på apoteket, så der kunne du gå ned og spørge? Eventuel vise den du har på fingeren.  Det er ikke pinligt, der er rigtig mange mennesker, der har fodvorter-for det smitter rigtig meget, hvorfor mange fx bruger badetøfler i svømmehaller, for ikke at blive smittet af andre. Uden behandling vil de fleste vorter forsvinde af sig selv, men der kan gå nogle år.  Behandlingen er ikke at sætte et plaster på og selv klippe lidt.

Tænker, du lige skal have én anden til at se, at det også er fodvorter/fingervorte. Og så enten 1) gå til lægen 2) sig det til din mor/far/veninde og så går i sammen på apoteket og køber det håndkøbsmedicin man kan købe til at smørre på. Det skal nok forsvinde!

Venlige hilsener fra Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål