Voldsom træthed.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej med jer.
Jeg er en ung mand på 23 år. Jeg oplever en voldsom træthed. Faktisk følelsen af at kunne falde i søvn konstant. Jeg er testet for vitamin mangel via blodprøver. Og blevet testet for søvnapnø. Det var ingen af de ting. Og jeg syntes det virker mærkeligt jeg skal have det sådan. jeg spiser ok sundt, jeg ryger, og får nok ikke mere sukker end en gennemsnitlig dansker gør. Jeg er lidt overvægtig. Får ikke dyrket så meget motion pga. Af dårligt knæ. Men min egen læge siger de ting jeg lige har remset op, ikke burde påvirke min træthed så meget. Udover det så er jeg begyndt her inde for det sidste års tid at fÅ smerter/udmattelse tegn i mine ben. Særligt lår musklerne. Og det er både når jeg går og sidder ned. Jeg har det noglegange som jeg har løbet et marathon, lægger man det oven i min Konstante gaben og lyst til at sove. Så er det sku ikke særligt sjovt. Har prøvet at være så præcis i min formulering som muligt, selvom jeg godt kan se der står meget. Har i evt. Et foreslat til hvad der kan være i vejen med mig? min læge siger jeg er sund og rask, men så har man det ikke som jeg skriver oppe over. PS. Så skal det lige siges at jeg ikke har stress eller noget psykisk der kan ligge til grunde for det. Ellers er det ihvertfald noget jeg ikke selv er klar over.
Tak på forhånd

Svar:
Kære du
Det lyder ikke sjovt. Og det lyder heller ikke som en acceptabel tilstand for så ungt et menneske. Din læge har undersøgte nogle rigtig relevante ting, men når det er så indgribende for dig, tænker jeg godt, man kunne undersøge dig noget mere. Jeg har ikke en fiks og færdig ide om hvad du fejler - de symptomer du beskriver kan nemlig være tegn på mange forskellige ting.
Jeg synes du skal gå til din egen læge igen, og høre hvad han/hun ellers kan gøre for dig. Måske skal du henvises til et ambulant forløb på et sygehus, hvor man kan undersøge lidt nærmere. Fx er gigtafdelinger (reumatologiske afdelinger) ofte gode til at udrede det man kalder "uspecifikke" symptomer, dvs symptomer, der kan pege i mange forskellige retninger, ligesom dine. Det er ikke fordi jeg tænker du har gigt, men som skrevet ovenfor er de ofte gode til at undersøge personer, men symptomer som dine.
Håber du kan bruge det på din vej
De bedste hilsner Maria