Vokser jeg mere?

brevkassespørgsmål

Vokser jeg mere?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej CB! Jeg er lidt bekymret for min højde. Jeg synes selv at jeg er meget lille (1,58). Min mor siger at man nok kun vokser et par centimeter når man har fået sin menstruation. Og da jeg har fået den er jeg bange for at jeg ikke bliver højere..Jeg har da vokse værk engang imellem (nok ca. 1 gang om måneden) men jeg synes ikke at jeg er blevet højere her på det sidste. Min mor er også kun 1,65. Så derfor har jeg er nogle spørgsmål: 1. Kan man udregne sin højde? 2. Er det sandt at man nærmest stopper med at vokse når man har fået mens.? 3. Er der mulighed for at jeg overhovedet bliver højere? Kan i gætte på hvor meget? 4. Hvornår er man ca. fuldt udvokset?

Svar:

Hej

Vi tager lige dit spørgsmål et ad gangen:

1. Ja, man kan godt lave nogle grove udregninger på hvor høj man kan blive. Man tager normalt sin fars højde minus 13 cm og lægger sin mors højde til. Det tal man får kan man dele med 2. Så får du et bud på hvilken højde du kan forvente. Men det er selvfølgelig en grov beregning. Men det vil altså sige at hvis din far er omkring 180 cm høj, så vil du ikke nødvendigvis blive højere end din mor.

2: Man vokser stadig efter man har fået sin menstruation. Typisk vil man vokse et par år endnu efter menstrautionen starter. Og hvis du også stadig mærker lidt tegn på vokseværk, så kan du sagtens stole på at der stadig foregår noget vækst.

3: Som i de to andre spørgsmål, vil jeg sige at ens højde afhænger af hvor høj din mor og far er. Det ligger i generne og man kan desværre ikke gøre noget til eller fra for at ændre det. Så udfra din far og mor alder kan du regne på hvor højde du kan forvente at blive. Men igen, det er selvfølgelig bare en grov udregning.

4. Du vil stoppe med at vokse når du er kommet igennem puberteten og det er meget forskelligt hvornår puberteten stopper, men jeg vil forvente at din længdevækst stopper indenfor cirka 3 år. Så der er stadig tid.

Håber det kunne være en forklaring på din fremtidige højde.

Venlige hilsner fra Line