Virker Pantothen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse. Har efterhånden skrevet mange gange til jer nu, men håber ikke at det gør noget:-) Jeg har hørt rigtig meget om Pantothen (De der piller mod akne) Jeg overvejer virkelig at prøve dem da jeg selv har ret mange bumser... Jeg har læst inde på deres hjemmeside at det er udviklet af læger og at det er 100% naturligt, men kan jeg være så sikker på det? For jeg vil virkelig ikke spise piller med noget i som måske er farligt eller unødvendigt! Jeg er i det hele taget ikke meget for at tage piller, så jeg vil gerne være helt sikkert på at det ikke er skadeligt eller dårligt på nogen måde, ved I noget om det? Hilsen mig :-)

Svar:
Hej med dig.
Det lyder rigtig fornuftigt at være forsigtig med medicin. Pantothen er det samme som B5-vitamin. Jeg kender ikke til Pantothenbehandling af akne, men jeg har været inde og læse på hjemmesiden, der sælger det. Jeg kan ikke sige dig, om det er skadeligt, unødvendigt eller om det virker.
Akne er noget, som alle unge får. Nogle får mere, andre får mindre. Det som du skal vide er, at der er flere måder at behandle det på. Akne skyldes at huden danner mere talg/fedt, at det bliver lukket inde i en bums, og så er der også en bakterie, der er med til at danne akne. Det er alt sammen noget, man kan få behandling for. Nogle har det i mild grad og kan nøjes med at vaske ansigtet med vand og sæbe. Nogle har gavn af en creme, som man kan få recept på hos lægen. Det er en kraftigere creme, der de første dage gør huden rød, men det går væk igen efter få dage. Hvis man har mere kraftig akne kan det være nødvendigt at behandle med tabletter.
Jeg synes ikke, man skal købe medicin eller vitamin på nettet uden at have talt med sin læge først. Det kan under alle omstændigheder være en rigtig god idé at tale med sin læge om behandling af akne, for mange er rigtig generet af det, og det kan også give ar, hvis det ikke behandles.
Jeg håber, jeg kunne hjælpe dig lidt med dit spørgsmål.
Mange hilsner Christine