Virker det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej
Jeg har droppet P pillerne d 19 feb fordi min kæreste og jeg rigtig gerne vil have børn.Min cyklus har siden været på 45-46 dage, og vi har næsten prøvet at blive gravide i 4 måneder.. Jeg er begyndt at blive lidt utålmodig.. Jeg har læst forskellige steder at man kan tage noget der hedder Vitex Agnus Castus der skulle gøre at ens cyklus bliver korter, fremme frugtbarheden osv. Er det rigtigt at det virker? Lige nu tager jeg multivitaminpille, folinsyre og gele Royal.

Svar:
Hej!
Jeg kan godt förstå at det er en frustrerande situation, når man synes at det kun kan gå for langsomt med at opnå graviditet!
Men jeg vil alligevel starte med at sige at det er helt normalt både at have uregelmæssig cyklus i en periode efter p-pille stop, og at det kan tage tid at blive gravid. For raske par er sandsynligheden for graviditet 20-25% per menstruationscyklus. Cirka 90% af alle par har opnået graviditet efter det 1 års forsøg og efter 2 år cirka 95%.
Der er udover folinsyre ingen lægefaglige anbefalinger til kosttilskud. Så nej, mig bekendt har de ting du nævner ikke bevist effekt. Man anbefaler udover folinsyre en sund og varieret kost, motion og fornuftig sund livsstil.
Mit råd vil være at prøve at nyde hinanden, tage hele processen med mest mulig ro og give det nogle måneder endnu. Derefter kan du overveje at kontakte din egen læge, hvis de uregelmæssige cykli varer ved.
Held og lykke!
Mvh
Rebecka