Vinterbadning og babysved
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej ;) Jeg har altid godt kunne tænke mig at blive vinterbader. sidste vinter var jeg i vandet et par gange og blev ret vild med det, men jeg stoppede fordi jeg blev gravid og ikke vidste om det kunne skade barnet. Jeg kommer nok heller ikke afsted i år, nu hvor jeg får et lille barn (har termin 20. august). Men jeg har så tænkt på hvad der egentligt ville være skedt hvis jeg havde vinterbadet mens jeg var gravid i vinters? Kunne det have skadet barnet? Når kulden ind til barnet eller er det beskyttet mod kulde inde i livmoderen? Ville de processer der foregår i kroppen påvirke barnet positivt/negativt? Jeg har også et helt andet spørgsmål ;) Er det rigtigt at babyer ikke har svedkirtler på kroppen og kun kan svede i hovedbunden? Sommerhilsner fra Emilie

Svar:
Hej med dig
Tillykke med graviditeten! Håber at du har det godt og ikke mindst at den lille også er sund og rask!:)
Jeg er selv vinterbader (men ikke gravid!), og jeg ved, at man anbefaler kvinder ikke at vinterbade under graviditeten. Man har ikke nogen undersøgelser omkring hvorvidt det rent faktisk er skadeligt, men det der sker, når kroppen kommer i meget koldt vand, er at blodkarrende trækker sig sammen så alt blodet samles i kroppens kerne og nær hjertet.
Moderkagen indeholder en masse blodkar, hvor i gennem ilt og næring forsyner barnet, så jeg vil tro, at det man vil undgå er, at barnet skal komme til at mangle ilt hvis blodkarrene i moderkagen trækker sig for meget sammen. Som sagt, ved man ikke med sikkerhed om vinterbadning er skadeligt for barnet eller ej, men netop derfor er anbefalingen at man lader være!
Det er ikke rigtig at spædbørn kun sveder gennem hovedbunden, de er skabt med svedkirtler i huden ligesom alle os andre:)
Held og lykke med resten af dig graviditet! Og god fornøjelse med vinterbadningen når du kommer i gang igen!:)
Mange hilsener
Helene