Vil være sund nu!

brevkassespørgsmål

Vil være sund nu!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hejsa:-). Jeg er en pige på 15 år. Jeg er hverken undervægtig eller overvægtig hvis jeg selv skal sige det. Men jeg har en ret så sød tand, som jeg gerne vil af med:-). Jeg dyrker gymnastik 3 gange i ugen, men jeg spiser rigtig usundt desværre:(. Hver dag finder jeg på alle mulige undskyldninger til mig selv, for at jeg lige kan tage et styk slik og et mere osv. Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan komme til at spise sundere?-hvordan fjerner jeg min søde tand? Kh stenbukken

Svar:

Hej med dig!

Tak for dit spørgsmål. Det du beskriver er noget vi alle kan genkende. Når man først har fået en vane med søde sager, er den rigtig svær at lægge fra sig igen.

Du spørger til hvordan du kan komme af med din søde tand. Jeg vil komme med nogle forslag til hvordan du kan gøre, men det er vigtigt at du er klar over at jeg ikke har nogen mirakelopskrift, det er hårdt arbejde at lægge en vane fra sig, men det kan sagtens lade sig gøre.

- Prøv at skære nogle gulerødder, æbler, peberfrugt eller agurker ud og læg dem i køleskabet. Når du får lyst til noget sødt kan du tage en grønsagsstav i stedet

- Det samme gælder for tørret frugt. Hvis du har det, kan du spise det i stedet.

- Sæt dine fingrer og hjerne i gang med noget andet. Når du får lyst til noget sødt kan du i stedet sætte dig til at tegne, skrive eller lære at strikke.

- Du kan også prøve at drikke et glas vand, mælk eller te i stedet for søde sager.

- Vær opmærksom når du får lyst til noget sødt. Lige nu er det en vane for dig at tage noget sødt. Vaner er svære at bryde netop fordi de er ment til at skulle hjælpe os i daglig dagen. Tænk hvis vi skulle gå og tænke på alt, hvad vi gør hele tiden, som for eksempel hvordan vi sætter os op på en cykel eller bare trækker vejret. Alle de ting som vi ikke lægger mærke til at vi gør. Det ville ikke være til at hode ud. Derfor er vaner egentligt en god ting - bare ikke når det handler om noget usundt :-)

Det er okay at spise slik en gang i mellem, det skal du også huske. Når du spiser slik kan du prøve at spise det rigtig langsomt og rigtig smage på det, så det ikke bliver noget der bare kører ind i munden som på et samlebånd, uden at man egentligt smager det eller ved hvad man har spist

Det er rigtig dejligt at høre at du dyrker så meget sport - bliv ved med det.

Med ønsket om en rigtig dejlig december og jul!

Mange hilsner

Line