Vil ikke indlægges!

brevkassespørgsmål

Vil ikke indlægges!

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Hej Jeg har været til læge idag fordi min mor synes at jeg har tabt mig for meget. Han sagde at jeg har anoreksi, men det er jeg altså ikke enig i. Han har sendt et brev til børnespykiatrisk afdeling og han siger at jeg nok skal indlægges, men at de bestemmer det på den afdeling. Jeg vil bare ikke! Har man ikke nogle børnerettigheder eller noget? Jeg skal til lægen igen på fredag og hvis jeg har tabt mig mere så vil han indlægge mig på en anden afdeling indtil der er plads på børnespykiatrisk. Jeg har sagt at jeg ikke vil men han høre overhovedet ikke efter! Jeg er ikke syg. Jeg er bare på slankekur fordi jeg vejer for meget. Jeg startet 1. april fordi jeg var fed og vejede 36 kg. Nu vejer jeg 25,2 og det er alt for meget når jeg er 142 cm. Min læge siger at jeg mindst skal veje 32 kg. Han er dum og høre på. Han siger også at min puls og min tempratur er for lav, men det er jo ikke noget jeg selv har bestemt! Min puls er 42 og min tempratur er 35,8 grader. Jeg ved ikke havd de skal være på. Er der nogen måder man kan få det op? Hvordan kan man forklare at man ikke vil indlægges? Hvad sker der hvis man bliver indlagt? Hilsen Kirsten

Svar:

Kære Kirsten!

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil indlægges. Det er bestemt ikke rart, når ens læge vil beslutte nogle ting, som man ikke er enig i.

Når det er sagt, så synes jeg, det var rigtig godt, at din mor tog dig med til lægen. Du vejer alt, alt for lidt. Jeg har jo ikke set dig, men ud fra den vægt og højde, du beskiver, så vejer du alt for lidt. Jeg kan godt se, at du skriver, at du selv synes, at du er fed, og at det er derfor, du er på slankekur. Jeg er ret sikker på, at din læge har ret i, at du har anoreksi. Det har man nemlig, hvis man er alt, alt for tynd, men selv synes, at man er fed. Netop derfor er det vigtigt, at du kommer til at tale med nogen, som er vant til at tale med piger som dig. Det er de rigtig gode til på børnepsykiatrisk afdeling.

Din lave puls og din lave temperatur er et tegn på at din krop ikke kan holde til den slankekur, du er på. Og det er farligt. Det er også derfor, at din læge vil indlægge dig på en anden afdeling indtil der er plads på børnepsykiatrisk, hvis du har tabt dig mere på fredag.

Hvis de på børnepsykiatrisk afdeling vælger at indlægge dig, vil de tale med dig om dine tanker. De vil lave aftaler med dig om, at du skal spise så og så meget for at tage så og så meget på i vægt. Og så kommer du til at møde andre piger, der har det lige som dig.

Jeg ved, at det er rigtig hårdt, at der er nogen, der bestemmer at man skal indlægges, når man ikke vil. Når man er under 18 år, så er det ens forældre, der har ansvaret for en, og jeg synes, at det er helt rigtigt af din mor, at søge hjælp hos din læge. Og det er rigtigt af din læge, at skrive til børnespsykiatrerne. Det er altså ikke noget, du selv bestemmer, og det synes jeg egentlig er det bedste for dig, for det er vigtigt, at der er nogen, der kan tage sig af dig, for uden hjælp tror jeg, at du bare vil blive ved med at tabe dig, og det er alt for farligt. Både din mor, din læge og børnepsykiaterne gør det bedste for dig.

Jeg håber, du har fået noget ud af mit svar..

Hilsen Christine