Vil gerne tage på
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg er 15 år, er 1,69 cm. høj og vejer 48 kg. Jeg ved ikke om det er for lidt men jeg føler mig i hvert fald ret tynd, og synes ikke det er pænt at man kan se mine hofteskåle stikke så meget ud. Jeg vil i hvert fald bare gerne tage måske 3 kg. på men ved ikke helt hvad for noget mad jeg skal spise for at tage på, på en sund måde.. Kan du hjælpe? :) Hilsen den tynde

Svar:
Hej med dig.
Velkommen til Cyberhus og det er rigtig fint, at du skriver herind for råd.
Jeg synes at det er godt, at du når du nu gerne vil tage på, tænker over at gøre det på en sund måde. Det vigtige I at tage på er, at man indtager flere kalorier end man forbrænder. Så du skal nok til at tænke over at spise større portioner og flere måltider. Avocado indeholder en del sund fedt og er gode at spise når man gerne vil tage på. Desuden indeholder nødder og mandler også meget fedt-så det vil være en god ide at spise nødder, mandler, tørret frugt og rosiner som Mellemmåltid.
Hvis du kan lide oliven er de rige på fedt. Pesto er også relativt fedt. Solsikkerugbrød er ofte federe end alm rugbrød, især dem fra bageren og er også gode at spise-så du stadig får nogle fibre. Fede fisk som Makrel, sild og laks er også gode at spise når man gerne vil tage på. Desuden kan du også intage energi fra det du drikker, som kan være mælk, juice og smoothies. Det er vigtigt ikke at ryge, da det både er usundt og kræftfremkaldende, men også sætter forbrændingen i vejret. Du må have lavet dig nogle godteposer med nødder,mandler og tørret frugt.
Så håber jeg, at du kan lære at elske din krop som den ser ud.
Hilsen Malene