Venindeproblem

brevkassespørgsmål

Venindeproblem

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Kære brevkasse, jeg har et spørgssmål som jeg brænder efter og få svar på! Min veninde er lille spinkel tynd, og spiser ikke særlig sundt! I perioder kan hun spise ret usundt, men hun spiser også sundt kun kan næsten ikke lide noget frugt eller grønt så det får hun heller ikke rigtig noget af.. Problemet er at hun besvimede her forleden og det er sket før, hendes forædre vil ikke tage hende til lægen, de regner med det er hendes kost der er problemet... jeg er nervøs for det er jo ikke sikkert det er det der er problemet?! Jeg kan ikke rigtig finde nogen sammenhæng hun besvimede en morgen, og en dag hun ikke havde spist noget en hel dag og så spiste hun en masse usundtom aftenen... det er sket omrking tre gange hvad skal jeg gøre er så bekymret!? Og har i nogen idé om hvad det kunne være?

Svar:

Hej med dig.

Det er en rigtig svær situation for dig. Du kan se, at din veninde ikke har det godt, og hun siger til dig, at hendes forældre ikke vil tage hende til lægen. Jeg er enig med dig i, at der er grund til at være bekymret, når din veninde i perioder ikke spiser noget, og at hun også er besvimet.

Jeg synes det er rigtig flot af dig, at du reagerer på det, og kontakter os for at få hjælp. Det er første skridt til at din veninde kan få hjælp. Men det er også vigtigt for mig at sige, at det ikke er dig, der har ansvaret for at din veninde kommer til lægen. Det er de voksnes ansvar.

Det jeg synes, du skal gøre er at fortælle dine forældre eller for eksempel en lærer om din bekymring. De må så kontakte din venindes forældre og prøve at hjælpe hende. Du kan for eksempel vise dem det her brev, for her har du beskrevet rigtig godt, hvad du er bekymret for, og de kan også se hvad vi har svaret.

Det er så flot, at du reagerer på, at din veninde ikke har det godt, og du kan støtte hende som en  god veninde, men det er de voksnes ansvar at hjælpe hende videre.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange hilsner Christine