Velfærdstaten(?)
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg var ved lægen idag og fik recept på noget mod min akne.
Jaja, det er fint nok. Men den tube jeg skulle have, havde de ikke på apoteket. Og så blev jeg stukket den store tube.
og grundet manglende sygeforsikring danmark tilmelding, fordi jeg aldrig er syg, skulle jeg af med knap 400kr.
jeg valgte ikke og betale. Jeg har ikke 400kr til mit ansigt. Nærighed over forfængelighed.
Og jeg ku ha fået et andet produkt til 100kr, men det var jo ikke det jeg skulle ha.
1. Jeg troede recept medicin gik over staten, Også 'skønhedsmedicin' Gør det ikke det?
2. Sku jeg købe den store tube, eller den billige.
3. Er jeg bare en mobset fyr, der ikke forstår samfundet

Svar:
Hej
Jeg synes ikke, at du er mobset og kan da godt forstå, at du blev noget forundret over pludselig at blive præsenteret for en regning på 400 kroner.
Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål i den rækkefølge, du har stillet dem.
1. Behandling af acne er behandling af en hudlidelse på lige fod med behandling af andre sygdomme. Der er altså ikke tale om "skønhedsmedicin", men medicin på lige fod med al anden medicin. I Danmark er der egenbetaling på al medicin. Staten giver dog tilskud til medicinen, men først hvis man har købt medicin for et bestemt beløb indenfor et år. Den grænse er i øjeblikket på 915 kroner. Man får altså ikke tilskud, hvis man har haft medicinudgifter for 400 kroner i løbet af et år.
2. Ofte er det sådan, at forskellige producenter fremstiller den samme medicin, men de sælger den til forskellige priser. Apotekeren vil altid gøre opmærksom på, at der findes et billigere kopipræperat. Som udgangspunkt er der det samme aktive stof i, så man kan lige så godt vælge den billige model.
3. Som sagt synes jeg ikke, at du er mobset. Du er bare så heldig, at du ikke har haft brug for at købe medicin før nu. Ideen er, at man tænker, at alle har råd til at købe medicin for knap 1.000 kroner om året, men det kan blive sværere at få råd til, hvis man måske har udgifter for 3500 kroner. Derfor har man valgt at fordele tilskuddet, så det kommer dem til gavn, der har mest brug for det. Der er nogle mennesker der ellers skulle betale 15.000 - 20.000 kroner for medicin om året. I Danmark er der 100 procent tilskud ved en årlig egenbetaling på over 3.775 kroner.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner Eske