Vejrtræning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
HEJSA.
Jeg har før skrevet, tak for gode råd!
Nå. Jeg er begyndt at gå til psykiater. jeg lyder af angst og asperges (formodenligt).
Og før jeg gik til psyikiater følte jeg (føler jeg stadigvæk) at jeg ikke kan snakke.
Jeg føler ikke jeg får nok luft til at snakke og at jeg bliver kvalt når jeg forsøger at snakke.
Jeg har selv tænkt på mulige grunde:
1. jeg har hørt hjernen har meget meget stor magt, og kan gøre folk syge såvel som at helbrede.
2. At jeg måske gør og her det skidt inden i.
3. asmta eller bronkitis
4. Eller både 1 og 2.
Jeg ved det er en kæmpe spørgsmål, men da jeg ikke selv kan finde på en forklaring.
Mine forældre ikke kan. Psykiateren nævner jeg det for næste gang - så tænkte jeg at jeg
spørge tilråds herinde, da jeg synes det er et usædvangenligt problem som jeg døjer alt
alt for meget med, og det går mig rigtig meget på.

Svar:
Hej med dig!
Det er rigtig fint, at du skriver her ind for at få et råd, specielt når du har et problem, der bekymrer dig.
Det må ikke være rart, at du føler, at du ikke har luft nok til at snakke. Og det er rigtig fint, at du har gjort dig nogle overvejelser om, hvad der kan være galt. Selvom du ikke skriver så meget om din åndenød, så synes jeg, det er rigtig dejligt, at du selv kommer med nogle bud på, hvad der kan være årsagen. Og der kan være rigtig mange grunde til, at man føler vejrtrækningsbesvær. Som du skriver kan det blandt andet være astma eller noget andet hvor lungerne er påvirket. Men der kan også være en psykisk årsag. Med det mener jeg, at man føler, at man ikke kan få vejret, selvom lungerne virker, og man får ilt nok til lungerne og ud i kroppen. Man kan nogle gange se det i forbindelse med et angstanfald, hvor nogle fortæller, at det føles som at halsen snører sig sammen. Det er rigtig ubehageligt.
Så er der dig, der fortæller, at du har vejrtrækningsbesvær, når du snakker. Det kunne være spændende at høre, om det påvirker din tale, dvs kan andre høre og se, at du lyder forpustet. Og hvordan går det, når du går en tur eller måske løber. Har du også problemer der? Prøv at mærke hvordan det føles at trække vejret helt ned i lungerne, sådan at maven buler ud, pust derefter luften helt ud. Gør det et par gange, og ikke for hurtigt, giv dig god tid. Har du besvær med det? Nogle gange kan vi trække vejret forkert. Ja, det lyder måske lidt mærkeligt, men vi kan komme til at trække vejret helt overfladisk, og så får man nemt den følelse af ikke at have nok luft.
Jeg synes, at det er en rigtig god plan, at du lige snakker med din psykiater. Når du har beskevet det for din psykiater, kan det være at han/hun kan komme med en forklaring. Det kan også være, at det skal undersøges nærmere, og så vil han/hun nok foreslå, at du skal omkring din egen læge.
Håber du kan bruge det, jeg har skrevet.
Mange hilsner fra Kathrine