Vejrtrækningen
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhuset. Tilbage i november måned havde vi idræt på skolen, hvor vi skulle have biptest (hvor man løber frem og tilbage osv). Da jeg havde gennemført biptesten, kommer jeg hjem. Ca 15-20 minutter efter bip-testen, følte jeg mig virkelig utilpas, jeg var alene hjemme og troede ærlig talt jeg skulle dø, kunne slet ikke trække vejret ordenligt, og hostede i lang tid, det varede i ca.2 timer ville jeg tro. Da min mor så kommer hjem, fortæller jeg hende det, og hun siger at hun ville straks tage mig hos lægen, men nægtede så.. Så valgte hun at bestile en tid til mig næste dag, da jeg så var hos lægen spurgte han mig så hvad der var hændt osv. Fortæller ham det så, så Lytter han til min hjerterytme og lunger, og senere tager jeg så en test, tror nok den hed spirometritest, og måler så min lungekapacitet og fortæller mig at der ikke er noget galt(så tænkte jeg på om det kunne være anstrengelsesudløst astma), spirometritesten tænker jeg var ikke nok til at udelukke at jeg ikke har astma? Jeg bliver så henvist til at få foretaget en hjertekardiogramtest og en blodprøve, det viste sig at der ikke var noget galt, kun at mit D-vitamin tal var lavt, og jeg ved ikke om det måske kunne have en sammenhæng. Der hvor der skete med mig, dyrkede jeg let styrketræning, ikke noget løb eller form for konditionstræning. Nu har jeg helt kvittet træningen, dyrker kun idræt i skolen, og oplever at hvis jeg løber eller dyrker noget konditionstræning, bliver jeg let forpustet, og hiver efter at trække vejret ordentligt. Så mit spørgsmål er: kunne der ligge noget bag det eller skal jeg bare ignorere det? Jeg har faktisk tit haft besvær med vejrtrækningen i ca.5 år, men har aldrig gjort noget, da jeg tænker at der ikke kan være noget, og det er ganske normalt? måske kunne det også have en sammenhæng med at jeg er passivryger? Ps. Det er virkelh rart at I vil besvare vores spørgsmål, virkelig dejlig hjemmeside. Jeg beklager alle de stavefejl. Hilsen den 18 årige pige :-)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Som jeg forstår det du skriver, så drejer det sig om flere ting. Hvis det er det vi kalder anstrengelsesudløst astma, så er dine problemer noget du bare kan ignorere fordi det er helt normalt og kan det skyldes passiv rygning.
Hvis vi først tager det med anstregelsesudløst astma, så er det svært for mig sikkert at sige at det ikke er det. Men det kan også være alt muligt andet. Det er selvfølgelig normalt at blive forpustet når man dyrker motion og nogle mennesker bliver fra naturens side lettere forpustede end andre. Jeg synes det lyder som nogle meget fornuftige undersøgelser din læge har foretaget, og godt at de er normale. Jeg synes du skal snakke med din læge omkring dine, iøvrigt meget fornuftige, overvejelser. Hvis vedkommende vurderer at det kan være anstregelsesudløst astma kan man nogle gange vælge at give noget inhalationsmedicin som man kan prøve når man føler sig forpustet. Hvis det så virker så kalder så må man næsten regne med at det er anstrengelsesudløst astma. Men det er ikke min beslutning om det er en god idé at forsøge medicin, og det afhænger af hvordan og hvornår din forpustethed kommer.
Jeg synes det er meget ærgerligt hvis det forhindrer dig i at dyrke motion, det er ikke hensigtsmæssigt, for motion er jo sundt.
Om du skal ignorere det. Det synes jeg ikke. Ens vejrtrækning skal være i orden og det lyder bestemt som om det generer dig. Men der kan selvfølgelig komme et tidspunkt hvor man er blevet undersøgt tilpas meget og alt er normalt og man iøvrigt ikke er blevet dårligere hvor må man acceptere at det er sådan tingene er, men det lyder ikke som om du er nået dertil endnu.
Om det kan skyldes passiv rygning. Det tror jeg ikke er særligt sandsynligt. Det er klart at det er bedst at undgå passiv rygnning for på lang sigt er det skadeligt. Men hvis det havde været meget slemt med passiv rygning vil jeg tro man ville kunne se det i din spirometriundersøgelse.
Håber du kan bruge mit svar. Skriv endeligt tilbage hvis du har flere spørgsmål. Og er glad for du kan lide vores side. God bedring.
Med venlig hilsen
Morten