Vejrtrækning
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, Jeg ville høre om det er normalt at man har pibende vejrtrækning? I dag havde jeg svært ved at trække vejret, og kunne hele tiden høre min vejrtrækning, det var ubehageligt. Det er ikke første gang jeg oplever det, men tværtimod mange gange. Tilbage i 2012, var jeg hos lægen dagen efter jeg havde dyrket træning, pga jeg fik det rigtig dårligt og havde besvær med at trække vejret. Lægen sagde, at der ikke var noget galt, nu tænker jeg jo at jeg først tog til lægen dagen efter, og så kan man sagtens diagnosere at der ikke var noget galt. Bør jeg gøre noget ved det eller lade det ligge? Det er rigtig rart, at I vil besvare vores spørgsmål :). Hav en rigtig god dag

Svar:
Hej
Det er godt du skriver ind, for det er faktisk nogle helt rigtige tanker du gør dig. Hvis vejrtrækningsproblemet opstod under træning, hvordan kan lægen så tjekke det dagen efter, hvor det er væk?! Det er godt tænkt.
En pibende vejrtrækning forbinder man oftest med astma. Så får man et slags 'anfald' hvor man hiver efter vejret, vejrtrækningen er pibende og efter noget tid går det væk. Det kan både vare kort og lang tid, og det kan være mere eller mindre voldsomt.
Der er flere forskellige former for astma, men fælles for dem er, at de oftest udløses af noget. Nogen gange støv, andre gange infektioner og som i dit tilfælde, af træning. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med 100 % sikkerhed at det er astma uden at du er undersøgt, men det kunne godt lyde sådan. Derfor synes jeg du skal tage til din læge igen. Jeg har lige et par tips til ting du kan tænke over inden du tager til lægen.
1. Hvor ofte oplever du at du skal hive efter vejret/den pibende vejrtrækning?
2. Hvor lang tid varer det?
3. Er der noget som ofte hænger sammen med anfaldene? F.eks. er det træning, kold luft, støv eller andre ting, som du har lagt mærke til. Det er der ikke altid.
4. Er der nogen i din familie der har astma eller børneeksem?
Det vil typisk være sådan noget din læge vil spørge dig om. Du kan evt tage een af dine forældre med derned, så de kan hjælpe med at svare på det hele.
Hvis din læge undersøger din lungefunktion vil den sikkert være helt normal. Men man kan lave forskellige ting, bl.a. sådan et pusterør (peakflow), som du kan få med hjem. Så man kan komme nærmere om det er astma du lider af. Det er også rart for dig at vide, om det er noget der er helt normalt, eller noget man kan behandle.
Håber du kunne bruge det til noget. Og god dag til dig ;-)
Venlige hilsner fra Line