Vejrtrækning
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg har svært ved at få luft helt ned i lungerne hvad kan det skyldes? Lider dog også af dobbelt slag i hjertet.
Og min tung har fået noget hvidt tyk lag på ved i hvad det kan være??

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen - jeg vil forsøge at svare bedst muligt på dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du oplever besvær med at trække vejret helt ned i lungerne. Åndedrætsbesvær eller en følelse af besværet vejrtrækning er et meget hyppigt symptom hos mennesker i alle aldre. Der kan være mange årsager til generne og jeg kan ikke præcist sige, hvad problemet skyldes hos dig. I nogle tilfælde skyldes det lungesygdomme som f.eks. astma, hvilket oftest vil vise sig som anfaldsvis åndedrætsbesvær med piben i brystet og evt. ledsagende generende hoste. Infektioner i luftvejene særligt lungerne kan også give besvær med at trække vejret ordentligt, men vil ofte ledsages af hoste og feber. Problemer med at få luften helt ned i lungerne kan også være psykisk betinget som led i angst- eller stresstilstand. Det kan f.eks. ses ved angstanfald, som er anfald af intens frygt eller ubehag og kan give kropslige symptomer i form af rysten, svedudbrud, hjertebanken, brystsmerter, svimmelhed og åndenød. Jeg vil råde dg til at tale med din læge om de problemer du oplever, så I sammen kan finde årsagen til dine symptomer. Lægen vil stille dig nogle forskellige spørgsmål og lytte til dine lunger og på den måde finde komme en forklaring nærmere.
Hvidlige belægninger på tungen er hos mange et helt normalt fund, men kan også skyldes en eventuel svampeinfektion i munden. Tynde hvidlige belægninger uden øvrige symptomer fra mundhulen er som regel helt almindeligt. Det kan skyldes ophobning af døde hudceller og vil ofte forsvinde ved ganske blid børstning af tungen med en tandbørstning. Ved svampeinfektioner i munden ses ofte tykke hvidlige belægninger på tungen eller rødlige tungeforandringer oftest ledsaget af sviende/brændende fornemmelse og ubehag i munden. Svampeinfektioner i munden kan skyldes mange forskellige ting f.eks. rygning, nylig antibiotikabehandling, mundtørhed eller underliggende sygdomme. Svamp er nemt at behandle, men det er vigtigt at undersøge, hvorfor infektionen opstod. Hvis du er i tvivl om dine belægninger er ”helt normale” eller kan skyldes sygdom synes jeg du skal bestille en tid hos lægen og række tunge til vedkommende J
Jeg håber du kan bruge ovenstående svar. Ha’ det rigtig godt og pas på dig selv.
Kærlig hilsen Linda