Vedvarende forkølelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej,
Jeg har siden slutningen af september været forkølet og indtil nu. Da jeg blev forkølet i september, varede forkølelsen ca 5 dage(skal siges jeg var hos lægen første gang), så gik der et par dage og så blev jeg forkølet igen.
Der går så knap én uge og så er jeg forkølet igen, hvor jeg nu er blevet hårdt ramt af en forkølelse som nu har varet i over én uge.
Når der er opspyt er det grønt/gulligt. Jeg har i forvejen astma, så jeg ved ikke helt om det har noget med det at gøre.
Så mit spørgsmål er; Skal jeg bare vente indtil jeg bliver rask og lade det ligge eller skal jeg tage hos lægen?

Svar:
Hejsa.
Tusind tak for dit brev - jeg vil forsøge at svare så godt som muligt på dit spørgsmål.
Forkølelse flere gange årligt at helt normalt bde hos børn og voksne. Voksne har i gennemsnit 2-4 øvre luftvejsinfektioner om året og børn endnu flere. Der er i langt de fleste tilfælde tale om banale virusinfektioner, som varer ca 7 dage og topper med flest symptomer på dag 3-4. Ved virusinfektioner vil man ofte opleve ondt i halsen, let feber, tilstoppet næse og hoste med lidt klar slim/opspyt. Det mest sandsynlige er, at du også har en almindelig forkølelse forårsaget af virus. Dog beskriver du, at du er hrdt ramt og at du har grønt gulligt opspyt, hvilket får mig til at tænke på lungebetændelse. Lungebetændelse er en tilstand, som er en tilstand som kræver antibiotisk behandling. På denne baggrund vil jeg bestemt anbefale dig at du til din egen læge, som vil lytte dig på lungerne og formentlig måle dit infektionstal og herefter vurdere hvilken tilstand, der er tale om og behandle derefter. Samtidig har du astma, hvilket er med til at understrege, at jeg synes du bør ses af en læge. Infektioner (virale såvel som bakterielle) kan forværre din astma og potentiel give akut forværring i astma. I den sammenhæng er det vigtigt at være ekstra opmærksom på sine astmasymptomer i forbindelse med forkølelse og evt måle peakflow for at se om lungefunktionen er påvirket.
Så ingen tvivl herfra- jeg vil bestemt råde dig til at blive vurderet af en læge for en sikkerheds skyld. Rigtig god bedring til dig.
Kærlige hilsner Linda