Ved ikke helt hvad jeg fejler
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej,
For ca. 2 uger siden fik jeg vejrtrækningsproblemer(pibende vejrtrækning) samt åndenød. Jeg har tidligere været hos lægen tilbage i 2012, da jeg oplevede samme problemer. Lægen foretog en lungefunktionstest, og henviste mig til laboratoriet så jeg kunne få foretaget EKG, samt blodprøver. Der var intet at vise og alt så pænt ud. Da jeg så tog hos lægen, og fortalte ham om de samme gener igen, sagde han ikke rigtig noget udover at han henviste mig IGEN til laboratoriet for at få en EKG samt blodprøver. Samtidig havde jeg natlig hoste og hele tiden åndenød + ondt i lungerne. Jeg kunne ikke rigtig holde smerterne ud, så jeg tog hos lægevagten, og han sagde med det samme at jeg har lungebetændelse og astma. Jeg havde dog  spurgt min egen læge om det kunne være astma, og det sagde han at han ikke tror jeg har. Lægevagten gav mig så en recept på pencilin og astmaspray, og mente at jeg bør få foretaget røntgenbillede af mine lunger. Jeg har så fået det en del bedre efter at have taget pencilin, og astmaspray, men oplever dog stadig at jeg har åndenød. Jeg var så i dag hos lægen igen (29 maj 2013), og han foretog en lungefunktionstest, og så mærkede han efter min hjerterytme og sagde det kunne måske have noget med hjertet at gøre(ifølge ham slog mit hjerte 104 slag i minuttet. Nu er jeg virkelig forvirret. Hvad er det helt jeg fejler? Er det noget jeg bare bør ignorere eller? Jeg er så blevet henvist til en hjerteklinik af lægen, og skal bestille tid. Men har det overhovedet noget med hjertet at gøre? Og vil det være en god idé at tage til klinikken? Min far har hjertekarsygdom, da han tidligere har været ryger. Så har det måske noget med det at gøre, at det er arveligt?
Undskyld mit lange indlæg!

Svar:
Hej med dig og velkommen til cyberhus.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret når der er to læger, der mener at du fejler noget forskelligt. På det du beskriver er der mange ting, der godt kunne lyde som astma, da du har haft natlig hoste og pibende vejrtrækning, samt en lungebetændelse og så også det med at du selv synes at astmasprayen virker. Men jeg har jo hverken lyttet på dine lunger eller set din lungefuktionsundesøgelse, det har din egen læge og han har derfor de bedste forudsætning for at udtale sig om det er det du har eller ej. Jeg synes, at det er fornuftigt af ham, at henvise dig til hjertespecialist når du har haft så hurtig hjerterytme. Det kan nemlig også godt give åndenød. Jeg tænker ikke det har nogen sammenhæng med, at din har har hjertekarsygdom. Jeg tænker ikke, at der er noget alvorligt galt med dig. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du fejler, som du efterspørger. Så jeg synes bestemt, at du skal tage til den hjertespecialist og være tryg ved, at han eller din egen læge nok skal finde ud af, hvorfor du har det som du har det.
Mvh Malene