Ved ik hvad
brevkassespørgsmål af
Dreng
13 år
heyyy jeg er en teenage dreng. jeg har set på min bunden af mit penis hoved eller glans eller hvad man kalder det, der er en masse små prikker eller sådan noget, ved virkelig ikke hvad det er eller om det er noget jeg skal bekymre mig om, det gør ikke ondt eller noget synes bare det er lidt mærkeligt så hvis i kunne have et svar på hvad det er eller om det er noget normalt at have så ville jeg blive glad

Svar:
Hej "dreng 13 år".
Tak for dit spørgsmål. Det kan godt være lidt svært at stille spørgsmål når det handler om ens intime dele, og derfor har man tit en tendens til at ignorer det og håbe på at det går væk af sig selv hvis der kommer nogen problemer.
Men der vil jeg rose dig for at du netop får skrevet og spurgt om det der bekymre dig, det er rigtig vigtigt at man tager det alvorligt hvis der sker nogle forandringer med kroppen som man ikke helt forstår!
Når det så er sagt, så må jeg desværre sige at jeg ikke kan komme med et endeligt svar på hvad det er. Når man får nogle forandringer på huden og f.eks. på penis er det vigtigt at lægen får lov til at se på det, da det kan være rigtig mange ting.
Det kan være noget helt normalt og fredeligt som går over af sig selv, men det kan også være noget du har brug for behandling for.
Når det er på penis er det også meget relevant at vide om du har sex og indtil du ved hvad det er, er det vigtigt at du bruge et kondom så du ikke smitter din partner. Det er nok ikke så aktuelt i din alder, men da du ikke selv nævner om du er seksuelt aktiv, skriver jeg det for en sikkerheds skyld. Hvis du har en sygdom/infektion er det dit ansvar at du ikke giver det videre til andre f.eks. via ubeskyttet sex.
Mit råd til dig er derfor at du skal bestille en tid hos din egen læge så du kan få stillet den rigtige diagnose og dermed få den rigtige behandling!
Jeg håber det hjalp dig lidt videre og rigtig god bedring!
mvh læge Julie