Vand og medicin?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej :) Jeg har flere steder fra hørt at man skal drikke ca 2 l vand om dagen. Det forsøger jeg at leve op. jeg har også hørt at man skal drikke ekstra meget vand når man får medicin. Pga sygdom får jeg meget medicin - 12 piller om dagen! Er det rigtigt at man skal drikke mere når man får medicin? Har hørt at man ca skal drikke en dl pr pille. Er det rigtigt? og vil det sige at jeg skal drikke 3,2 l om dagen eller? Hilsen hende der gerne vil leve sundt

Svar:
Hej hende, der gerne vil leve sundt.
Det er rigtig godt at du skriver herind med det spørgsmål. Det er nemlig ikke helt lige meget, hvor meget væske vi indtager om dagen. Det er godt, at du er opmærksom på det især når du tager meget medicin.
De gennerelle anbefalinger går på, at man skal indtage ca 1,5-2 liter væske pr. døgn. Kroppen har brug for ca 2,5 liter væske om døgnet. De madvarer vi spiser indeholder også væske og herfra får man ca. dækket 1 liter af kroppens behov. De resternde 1, 5-2 liter skal vi indtage som væske. Det meste af den væske bør være vand. Men det er også godt at indtage noget af det som mælk og juice, da det indeholder vitaminer og mineraler kroppen også har gavn af. Så du skal ikke tænke det som 1,5-2 liter vand, men som 1,5-2 liter væske.
Det er vigtigt at indtage nok væske når man får medicin, men du skal ikke lægge det oveni de 1,5-2 liter.  Det kan godt være farligt for kroppen, at indtage for meget vand, da man udtynder kropens salte. Så du bør ikke drikke meget mere end 2 liter væske pr døgn selvom du indtager medicin, medmindre det er meget varmt eller du dyrker meget hård fysisk aktivitet.
De fleste mennesker er for dårlige til at få dækket deres daglige væskebehov og kommer derfor slet ikke i nærheden af de 1,5-2 liter om dagen og det har kroppen ikke godt af, slet ikke når man også intager medicin. Det er nok grunden til at du er blevet gjort opmærksom på det.
Du behøver ikke at gå så højt op i at det bliver lige præcis 1,5 Liter. Man siger ca 8 glas om dagen. Det er nok 1-2 mere end man lige føler, man trænger til. Så bare husk at sørge for ikke at presse dig selv til at drikke for meget væske.
Hilsen Malene