Væske
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg sad faktisk og tænkte på noget når man drikker en flakse vand hvor lang tid går der så ca før det er ude af kroppen. Jeg ved godt det måske er forskelligt for person til person men vil i så ikke bare være sød at komme med et fx .

Svar:
Hej med Dig.
Som du selv skriver er der ikke noget præcis svar netop det spørgsmål. Det kommer nemlig an på rigtig mange ting. Jeg skal prøve at forklare det lidt.
Når du drikker noget vand bliver det optaget fra tarmen og kommer over i blodbanen. Blodet filtreres hele tiden af nyrerne, der holder styr på, om ens vandbalance er i orden. Hvis man mangler vand i kroppen udskiller nyrene mindre vand for at "gemme" vandet i kroppen til brug i kroppens forskellige celler. Hvis man har for meget vand i kroppen så udskiller nyrene mere væske for at komme af med overskudet. Det vil altså sige, at hvis du er dehydreret holder kroppen på vandet, men hvis du er overhydreret, så udskiller kroppen vandet. Når nyrene udskiller væsken kommer den ned i blæren og vi tisser det ud som urin.
Derudover afhænger det af kroppens saltbalance, om du sveder, om du fejler noget, om du tager noget medicin og en masse andre ting der kræver en mere detaljet beskrivelse.
Man kan derfor ikke sige noget om hvor hurtigt det går, da det afhænger af rigtig mange ting, men man ved, at hvis du drikker en stor mængde vand hurtigt, så udskiller du også meget vand i form af tis, da kroppen ikke kan nå at optage det i de forskellige celler. Hvis du derimod drikker mindre mængder fordelt over dagen, så vil kroppen nå at bruge mere af vandet, og du vil udskille mindre i forhold til hvor meget du har indtaget, man kan sige, at du udnytter væsken bedre.
Jeg håber du akn bruge mit svar, selvom der ikke er noget præcis svar på dit spørgsmål.
Hilsen fra Lea