vægt:C
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej jeg er en pige på 11 år jeg er utifreds med min vægt det er fordi jeg vejer 58 kg 1 62 høj men jeg er bange for at jeg er over vægtig. det kunne værer rart om i kunne give mig nogle gode vaner så jeg kunne komme ned på de 50 kg. ehh og så ville jeg os lige hører om jeg var ove vægtig. jeg går til sport og tja bevæger mig meget her i vineret væjert. og der er en test over i skolen hvor vi skal tage prøver på vores vægt og sådan noget. jeg er bange for vores lærer vil kikke under ligt på mig når han ser min vægt. jeg syntes nemelig ikke selv jeg ser tyk ud. ps. jeg syntes det er en god side man kan skrive til kh mig<3:D!!...

Svar:
Kære du,
Tak for roserne. Vi er glade for at du kan bruge vores hjælp.
Først og fremmest så vil jeg sige at du vejer lige præcis det du skal. Hverken for meget eller for lidt. Du har en helt normal sund vægt, så det skal du være glad for. Faktisk vil jeg sige at hvis du taber dig og vil veje 50 kg. så vejer du for lidt. Og det kan være rigtig usundt for kroppen at veje for lidt.
Jeg synes du skal holde fast i det du selv skriver, nemlig at du ikke selv synes at du ser tyk ud. For det er du ikke. Og jeg er sikker på, at din lærer heller ikke tænker at du er tyk.
Når man skal holde en god sund vægt som din, så skal man sørge for at spise lidt af det hele. Det vil sige grønsager, frugt, kartofler, ris, fisk og kød. Når du ikke skal tabe dig så synes jeg du skal sørge for at få alle de ting med. Derudover er det godt at træne, som du skriver at du gør.
Hvis du bliver ved med at føle at du bør tabe dig, så synes jeg du skal snakke med en voksen om det. Det kan være rigtig svært at være 11 år og der er mange som forventer alt muligt af en og man skal leve op til mange ting. Derfor er det vigtigt at du - inden du går helt ind i puberteten - har styr på din krop og kender den godt og at du ved at den ser ud som den skal. Det skal du huske.
Så nyd din krop og pas på dig selv.
Venlige hilsner fra Line