vægt, bryster og mens

brevkassespørgsmål

vægt, bryster og mens

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hejza

Jeg har et par spørgsmål

- Jeg vil gerne tabe mig, MEGET (jeg vejer ca. 60kg og er ca. 163cm høj) Hvordan kan jeg tabe mig let og hurtigt?

- Jeg har sådan nogle sår lignende ting på mine bryster som min veninde tror er fordi jeg bruger en for lille BH (jeg bruger en str. 75a som jeg mere end fint kan udfylde jeg måler 88ca. cm om brystet) Men jeg er blevet lidt bange for om jeg har en eller anden sygdom evt. kræft (leukæmi eller bryst kræft) Kan du ikke også lige fortælle mig hvad symtomerne på leukæmi er?

- Jeg har på et tidspunkt for et par uger siden været lige hved at få
pro ana og bulimi og har det lidt svært ved ikke at brække mig når jeg har spist for meget. Det skal dog siges at jeg har mere kontrol nu.

- Jeg har fået min mens for snart to måneder side og den er reglmæsig men jeg ved ikke hvilket bind jeg skal bruge fordi de alle er så store.

K.h. fisken der siger tak på forhånd.

Svar:

Kære ''fisken''

Når man er teenager ændrer kroppen sig meget og mange piger i din alder bekymrer sig derfor om deres vægt. Din vægt er helt fin for din højde. BMI (på engelsk også kaldet body mass index) er et mål, der fortæller om kropsvægten passer til højden. Normalt BMI er 18,5-25. Det beregnes således: BMI = vægt i kg/(højde x højde i meter). Dit BMI er 22,6 og altså helt normalt, så der er ingen grund til, at du skal tabe dig.

Men hvis du gerne vil leve sundere, er det en god idé at tænke på at spise sundt, få masser af frugt og grønt, dyrke regelmæssig motion, og spare på slik og sodavand. Hvis du får trang til at kaste op efter du har spist, kan det skyldes, at du spiser for hurtigt eller for meget på en gang.

Når du har menstruation, er det vigtigt, du finder et hygiejnebind, der passer til dig. Prøv at kigge på pakken. Der findes forskellige størrelser og længder. Måske kan du spørge din mor eller dine veninder, hvad de bruger.

Med hensyn til sår på dine bryster, er det ikke utænkeligt, at din veninde kan have ret. En bh der er for lille kan irritere huden og lave sår. Leukæmi og brystkræft er meget sjældne sygdomme i din alder. Som regel døjer man med større vægttab, appetitløshed og træthed.

Det er en god idé tale med en voksen, du har tillid til f.eks. en af dine forældre omkring alle dine spørgsmål - ikke mindst hvis du er bange for at lide af en spiseforstyrrelse. Sammen kan I overveje, om det er nødvendigt at du bliver set af din læge.

Med venlig hilsen

Læge Helena Grove