vægt

brevkassespørgsmål

vægt

brevkassespørgsmål af
CS
13 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Heii. For at være ærlig ved jeg ikke ind det her er placeret i den rigtige kategori. Nå men til sagen nu. Jeg er en pige på 13 år, som er meget selv kritisk jeg er 158 høj og vejer 48,8 kg. Jeg synes selv jeg vejer for meget men spørger alligevel! Vejer jeg for meget?

Svar:

Kære 13-årige pige,

Du skriver, at du er meget selvkritisk overfor dig selv og din krop. Der er rigtig mange på din alder, der har de samme tanker, og det kan være svært at leve op til de skønhedsidealer der ses i bladende og på tv. Det er helt normalt at have negative tanker om sin krop, så længe det ikke bliver et problem og resulterer i en spiseforstyrrelse eller lavt selvværd. Det er vigtigt også at fokusere på de positive sider af ens krop, så man får et velafbalanceret syn på sig selv.

Du spørger om du vejer for meget, og det kan jeg med sikkerhed svare nej til. Hvis man tager udgangspunkt i din BMI (der beregnes ud fra højde og vægt) er du fuldstændig normalvægtig, du ligger endda i den lave ende af normalområdet.

Det må være hårdt at gå rundt med kritiske tanker om sin egen krop. Har du talt med andre om hvordan du har det? Det hjælper ofte at tale om sine følelser, og jeg tror at du vil føle det som en lettelse at dele dine tanker med andre. Så vil det også få op for dig, at der er mange andre, der har det ligesom dig.

Jeg håber at du kunne bruge svaret.

Hilsen Emilie

Emilie har svaret på dette spørgsmål