Vægtøgning
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :-) Jeg er her på det sidste begyndt at tage meget på i vægt.. Jeg spiser måske mere end jeg plejer, men ikke sådan helt vildt usundt. Det ca. Et halvt kilo om ugen jeg tager på!

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig. Hvorfor tager du på når du spiser som du plejer?! Det kan der være nogle forklaringer på.
Først og fremmest så er du i en alder, hvor hele din krop skal lave sig om. Du skal gå fra at være pige til at være kvinde med former, bryster, menstruation osv osv. Der er mange ting der sker, hormoner der arbejder og fedt, som skal fordeles på en ny måde på kroppen. Derfor oplever mange teenagere, at deres vægt svinger meget. Nogle perioder tager man på, andre står vægten stille.
Men der er faktisk også rigtig mange undersøgelser, der viser, at vi ikke altid selv helt ved hvad vi spiser. Så mange mennesker går rundt og tænker at de spiser sundt, men hvis de egentlig kigger på deres mad, så sniger der sig lidt slik og kager ind rundt omkring. Du kan f.eks. prøve at skrive dagbog over hvad du spiser. Så kan det hjælpe dig til at blive opmærksom på hvis der er nogle små 'smuttere' ind i mellem.
Men vores kroppe har også brug for mad. Så det er ikke en løsning at du sulter dig eller kun spiser bestemt madvarer. Så spis sundt, varieret og dyrk almindelig motion nogle gange om ugen, så skal din vægt nok stabilisere sig igen.
Nu kan jeg jo selvfølgelig ikke se dig og se hvordan din krop ser ud. Men hvis du stadig er i tvivl eller vægten slet ikke vil stabilisere sig, så synes jeg du skal tale med din mor eller far om det. Eller din læge. De kan se dig, kender dig og kan hjælpe dig videre.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line