uventet udslip.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej (: Først og fremmest, så er jeg ikke helt 100 på, om det er her mit spørgsmål skulle være. Men jeg håber det da.(: Okay. Mit problem lyder på, at jeg ligsom slipper et eller andet ud "dernede" som ikke rigtig skal ud. Jeg går oftere og oftere på toilettet for at få det væk. Men det hjælper ikke overhovedet. Jeg kan ikke mærke når det kommer, eller noget, men mine underbukser er tit lidt våde og ret vamle at have på. Jeg føler det rigtig uhygiejnisk og ret ubehageligt. Nogle gange kommer det i meget, meget små mængder, nogle gange så store mængder, at jeg må skifte underbukser tre gange om dagen. Jeg har tænkt over om det havde noget at gøre med min mensturation, eller onanering. Men det er vist ingen af delene, for det kommer, uanset hvor tæt/langt der er til min mensturation's-tid, og selvom jeg ikke tænker seksuelt, leger med min krop, eller andet seksuelt, så kommer det stadig. Jeg har "Prøvet det af" på toilet-papir, men jeg kan ikke afgøre om det er sådan noget gennemsigtigt slim, eller om det er urin. Men det slipper ud, og det skal det bare ikke. Da jeg føler det pinligt, så ved ingen det. Jeg havde tænkt på at bestille tid til lægen, men det ved jeg ærlig talt ikke hvordan man gør, da jeg ikke rigtig har prøvet at gøre det endnu. Knus mig.

Svar:
Hej med dig!
Det er det helt rigtige sted at skrive til.:) Jeg tror, at det, der gør dine underbukser våde er udflåd. Udflåd fra skeden er helt almindeligt, og noget alle piger i puberteten og voksne kvinder har. Udflåd kommer når man er ved at gå i puberteten. Hormonerne der påvirker kroppen til at danne bryster, kønshår og starte menstruationen begynder at blive produceret, og det er disse hormoner, der påvirker skeden til at danne mere sekret, også kaldet udflåd. Udflåd er derfor helt normalt, og er en slags forvarsel om menstruation da udflåd typisk kommer 1-2 år før man får sin første menstruation. Da kvinder producerer kvindelige kønshormoner hele deres liv (indtil de går i overgangsalderen), vil kvinder have udflåd hele deres liv, altså så længe der bliver produceret kønshormoner.
Det er rigtigt, at hvis man bliver seksuelt opstemt, kan man blive mere våd i skeden, men det kommer altså også helt af sig selv.
Det er ikke noget, du behøver at synes er pinligt, for det er noget alle kvinder har. Du kan sikre dig at dine underbukser ikke bliver våde ved at bruge trusseindlæg. Så kan du bare skifte dem hver gang, du går på toilettet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Mange nytårshilsner
Christine