uregelmæssig menstruation
brevkassespørgsmål af
katrine
18 år
Hej
Jeg er en pige som fylder 18 her i Januar
Min mens kom da jeg var 11-12 år for første gang, men stoppede så! Så gik der 1-2 år før jeg fik det igen, en gang! Så er der vel gået 6 måneder imellem og nogengange 9 måneder for at jeg får det igen! Sidst jeg havde det er vel 1 måned siden hvor jeg blødte en enkel gang og ikke mere.. Jeg har dog lidt af udflåd, hvor det har været brunt eller gennemsigtigt! men det er kun i perioder det sker også
Jeg har ikke dyrket sex, jeg tager ikke piller eller p-piller..

Svar:
Hej Katrine/pige 18 år.
Mange tak for din mail. Når jeg læser den finder jeg ikke umiddelbart noget spørgsmål, men jeg forstår det som om at du generelt er lidt bekymret over din meget uregelmæssige menstruation (?). Så det vil jeg så tage udgangspunkt i :)
Du bliver snart 18 år, men har aldrig rigtig haft en regelmæssig menstruation og slet ikke en typisk en som kommer ca 1 gang hver 28 dag og varer i ca 5 dage (det er den klassiske cyklus for mange kvinder). Som hovedregel kan der godt gå et par år fra man får sin første menstruation til den bliver helt regelmæssig, men lyder på dig som om det aldrig rigtig er sket.
Som du selv så fint kommer ind på er der nogle ting der kan påvirke ens menstruation, fx hvis man er gravid (hvilket ikke lyder til at være dit tilfælde :), hvis man får noget specielt medicin eller tager stoffer, hvis man bruger p-piller eller spiral (hvilket jeg ikke regner med at du gør), hvis man dyrker ekstrem meget sport eller hvis man er meget tynd (fx dem der lider af anoreksi).
Er det ikke nogen af disse årsager, så kan det jo være at man måske har en sygdom eller ligende som man ikke kender til.
Jeg synes som udgangspunkt at det lyder lidt mærkelig med din menstruation da du jo snart er ved at være udvokset, hvilket sker i 18-20 års alderen. Jeg synes derfor at det ville være bedst at du går til din læge med det her så det kan blive undersøgt, fx med blodprøver og måske en gynækologisk undersøgelse. Jeg kan også mærke på dig at du er lidt bekymret, og det er rigtig fint at du derfor har reageret og skrevet her ind!
Mit råd er derfor at du skal opsøge din egen læge og blive undersøgt og dermed tage din krops signale alvorligt.
Håber det hjalp dig lidt,
mvh Julie