Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål

Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål af
Isabella
15 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej hej

Jeg har virkelig brug for hjælp, eller vejledning eller bare noget.

Jeg er 15 år og bliver 16 her i slutningen af januar. Det er snart to år siden, at jeg fik min mens første gang. Jeg ved godt at den kan være meget uregelmæssig i starten. Men jeg synes snart, at det er nok.

Der gik næsten 10 mdr. fra jeg havde min første mensturation til jeg fik min anden. (helt præcist 9 mdr. og 21 dage)

2.-3. mens: gik der 22 dage. (Så det er jo meget normalt)

3.-4. mens: gik der 31 dage.

4.-5. mens: gik der 67 dage. (Synes jeg er lidt mærkeligt)

5.-6. mens: 18 dage.

6.-7. mens: 21 dage.

7.-8. ....(Jeg "venter" stadig indtil vidre er der gået 104 dage, siden mens nr. 7

Haha ja, jeg holder nøje regnskab med min mens. Det synes jeg næsten at jeg er nødt til. Jeg har snakket med mine veninder om det, de fik næsten alle sammen deres mens efter mig. Men deres er alle sammen regelmæssige! Og igen jeg ved godt at menstruation kan være MEGET uregelmæssige, og det synes jeg virkelig også at min er. Nå men mine venner siger at jeg skal tage til læge, men jeg ved ikke rigtig.

Dels har jeg ikke rigtig lyst til at tage til lægen, fordi hvis ikke jeg fortæller min mor hvor jeg er, og hvorfor jeg skulle til lægen, så vil der blive et kæmpe skenderi. Jeg har virkelig ikke lyst til at fortælle min mor det her, fordi det kan jeg ikke, det er alt for grænse overskridende! Jeg kan virkelige ikke snakke med hende om sådan noget her!!

Samtidig synes jeg, at det er helt vildt grænseoverskridende at skulle undersøges af min læge "der nede" Jeg prøver også bare at sige til mig selv, at det nok skal komme, og jeg bare skal vente tålmodigt. Men jeg er samtidig bange for at der faktisk er noget galt. Så hvad skal jeg gøre??

(Det kan være jeg lige skal sige at jeg aldrig har haft sex, jeg er stadig jomfru.)

Håber du kan give mig noget at forholde mig til, eller fortælle mig, hvad du synes jeg skal gøre.

Svar:

Kære Isabella

Jeg er læge inden for kvindesygdomme og fødsler og har læst din menstruationskalender over de første 2 år, du har blødt. Jeg savner dog lidt info om hvor kraftigt du bløder, når det er og hvor mange dage med blødning? Jeg går ud fra, at du ikke tager p-piller.

Du bløder uregelmæssigt og en gang i mellem går der længere mellem blødningerne (en gang op til 67 dage).

Som du selv er inde på er det almindeligt, at menstruationen kan være uregelmæssig de første år. Det er normalt! Det gælder for kvinder i din alder og kvinder i 50'erne, der er tæt på overgangsalderen. I dit tilfælde er dine hormonsystemer mellem hjerne og æggestokke ved at modnes. Hos nogle unge kvinder modner systemet hurtigere end hos andre. Op til 40 % piger i din alder oplever lange pauser mellem mens, som du har oplevet.

De andre intervaller fra 18 til 31 dage mellem blødninger er normalt.

Hvis du ud over dine blødninger ellers har det godt, synes jeg ikke, at det er nødvendigt at gå til lægen og blive undersøgt. Jeg ville synes, at det var unødvendigt at undersøge dig, hvis du kom til mig i dag.

Normalvis vil man først lave større undersøgelser, hvis der er lange pauser over 35 dage melllem menstruationer i en periode over et år.

Jeg synes, at du skal vente tålmodigt og så vil dine blødninger formegentlig over tid blive mere regelmæssige og ensartede.

I forhold til det som du skriver mht. din mor og så hvis du en dag alligevel overvejer at gå til lægen med dette eller noget andet, kan du overveje at tage en veninde med, din far eller komme alene i stedet. Dine forældre kan ikke nægte dig at gå til lægen, men lægen har pligt til at informere enten din far eller mor om, hvad I aftaler hos lægen indtil du bliver 18 år.

Jeg håber, du har fået svar på spørgsmålene, og at bekymringerne kan lægges til side.

Held og lykke fremadrettet.

vh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål