uregelmæssig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. jeg er en pige på 16, der har haft menstruation siden jeg var en 12-13 år gammel. Jeg skriver fordi jeg nu her ikke har haft menstruation i 2 måneder. Min menstruation er normalt meget regelmæssig, bortset fra en periode da jeg var 14 hvor jeg ikke fik den i 6 måneder. Før det kom den også kun ca. hver anden måned. men efter de 6 måneder har jeg fået min menstruation hver måned. I løbet af de sidste par uger har jeg to gange, med en uge imellem, blødt lidt lige pludseligt. Den ene af gangene skete igår og jeg har lige siden haft brunt udflåd. kh anonym. ps. jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg har aldrig haft sex.

Svar:
Hej med dig
Min første tanke var jo at spørge dig, om der er chance for at du kunne være blevet gravid, men det lyder til at den forklaring er udelukket:)
Menstruation er noget utilregneligt noget; nogen oplever at få det regelmæssigt næsten hele livet, mens andre får sin menstruation med måneders mellemum der kan være af forskellig varighed. Nogle gange kan man også opleve at menstruationen bliver uregelmæssig, ligesom du beskriver din. Ligesom det skete da du var 14 år. Det er hyppigst når man er teenager og hormonerne ikke er helt i balance.
Det har ikke nogen betydning for menstruationen om man har haft sex eller ej, ud over at man selvfølgelig så kan blive gravid! Nogle piger danner mere mandligt kønshormon end andre (alle kvinder har lidt mandligt kønshormon i sig) som begynder under puberteten, og det kan bl.a. betyde, at deres menstruationer kommer færre gange om året. Det kan muligvis være en forklaring.
Jeg synes du skal vente og se om ikke din menstruation kommer igen om nogle uger. Ellers synes jeg du skal ringe til din læge, han kan måle dit hormonniveau i blodet. Måske vil han råde dig til at starte på p-piller, der kan hjælpe menstruationen lidt ind i en regelmæssig rytme. Ellers synes jeg du skal forsøge at se det som en fordel, at du ikke får din menstruation så tit, det er der flere der ville være glade for:) Men som sagt hvis du er meget bekymret så spørg din læge til råds.
Mange sommerhilsener fra Helene