uregelmæssig menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej :) jeg har på det sidste været lidt urolig over min menstruation.. altså, lige nu er jeg tretten år og syv måneder og jeg fik min første menstruation da jeg var elleve år og fem måneder, altså januar 2007.
det første halve år blødte jeg ikke særligt meget og aldrig i mere end tre dage. havde faktisk ikke brug for mere end trusseindlæg og fik højest lidt mavekramper.. så det var jo dejligt let. men så i juli måned (stadig 2007) var jeg på ferie og en aften fik jeg simpelthen så voldsomme mavekramper, at jeg ikke kunne stå på benene! næste morgen fik jeg virkelig(!) kraftig menstruation hvor jeg konstant blødte igennem og måtte ha' to - tre bind på.. de sidste dage af den ferie var altså bare rigtig dårlig. sådan fortsatte min menstruation bare og blev ved med lige indtil vinter 2009 i år (voldsomme mavekramper, gik med ekstra tykke og lange natbind dag og nat og havde altid menses i en hel uge).
min menstruation har desuden været regelmæssig lige siden den ferie.. men så her for en måned siden begyndte det at blive lidt mærkeligt. syntes næsten lige jeg havde haft menstruation, da der kom lidt blod. men der kom bare næsten ingenting og varede kun en eller to dage og så gik det væk igen, det virkede ligesom det første halve år jeg havde menstruation? jeg tror nok, at der så gik to uger, så fik jeg sådan lidt pletter igen, men behøvede knap et trusseindlæg.. så gik der tre dage hvor der ikke var noget, så kom det igen, forsvandt nogle dage og kom igen.
nu er jeg begyndt at gå med bind næsten konstant i tilfælde af, at jeg skulle ske at få lidt pletter igen eller endnu værre, at det lige pludselig kommer tilbage så kraftigt som det plejede at være. jeg nyder selvfølgelig at slippe for smerter og kraftig menstruation, men jeg er også urolig.. plejer at kunne mærke det allerede en uge i forvejen, men nu kommer og går det jo hele tiden uden jeg mærker noget før jeg ser det - og ved ikke hvorfor?
jeg har ikke været i seng med nogen, så det kan ikke være en kønssygdom eller graviditet eller sådan noget.. jeg tager ikke p-piller.. men har tænkt lidt på, om det mon kan være fordi jeg er begyndt at tabe mig lidt? begyndte at træne i starten af året og har fået strammet lidt op på det hele og smidt et par kg. har hørt man holder op med at ha' menstruation hvis man bliver alt for tynd, men jeg er jo slet ikke SÅ tynd, bare almindeligt sund. hvorfor tror du, at min menstruation er sådan?

Svar:
Hej med dig :-)
Da jeg læste dit brev kunne jeg læse, at du er en pige som er meget opmærksom på hvordan din krop opfører sig og som tænker på hvad der er godt for kroppen. Det er virkelig godt, bliv endelig ved med det :-)
Du skriver at en menstruation har været meget uregelmæssig, hvor meget du har blødt og hvor mange mavekramper du har haft. Til det vil jeg sige at menstruationen godt kan være meget uregelmæssig de første par år efter den er startet. Ofte vil det være sådan, at den mængde blod der kommer ved hver menstruation er meget forskellig, og nogle gange vil der komme mentrutationssmerter (Menstruationssmerter er de mavekramper som du fik da du var på ferie)
Det er helt normalt i din alder at have uregelmæssig mensturation. Der er rigtig mange der har det, og der er ikke noget farligt i det. Men derfor kan det godt være meget irriterende at have uregelmæssig mensturation.
Det er rigtig fint at du du træner, og holder dig sund. Man skal tabe rigtig mange kilo, og være meget tynd, for at det ændrer på menstruationen, som du også skriver. Så jeg tror ikke det er derfor din mensturation er ureglmæssig.
Måske kunne det være en idé hvis du snakkede med din mor om det, eller måske en god veninde? Det er altid godt at snakke om sådanne nogle ting, og det kan være de har prøvet nogle af det samme som du har. Jeg tror det ville være godt for dig, når du går og er så urolig over din menstruation.
Når din mensturation er så uregelmæssig, så kan du gå med trusseindlæg til daglig, og have nogle tykke bind i din taske. Så kan du altid bruge bindene hvis din menstuation kommer uventet. Måske kan du sammen med din mor finde nogle bind som passer til dig, når du bløder meget.
Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen